Walking Simulators - Co wam sie podoba ?

Szeroko pojęte dyskusje na temat przygodówek i ich hybryd
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
tiger250
Poszukiwacz Przygód
Posty: 162
Rejestracja: 16 grudnia 2014, 22:01
Podziękował(a): 3 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 11 razy
Płeć:
Kontakt:

Walking Simulators - Co wam sie podoba ?

Post autor: tiger250 » 19 grudnia 2023, 21:06

Hej! NAdeszła w końcu ta wiekopomna chwila, że zaczynam robić swoją grę :) Po ponad 20 latach pracy jako grafik 3D, posanowiłem spełnić marzenie i zrobić coś swojego!

Jednak mierząc siły na zamiary wiem, że jako jedna osoba nie dam rady zrobić gry super rozbudowanej itp. Dlatego póki co mam pomysł na taki symulator chodzenia z zagadkami i fajną historią (całość jest tworznona na UE5).

Ale póki co jestem w fazie "prototypowania" i dlatego tutaj proźba dla was:
- Co lubicie w takich grach a co was wyjątkowo wkurza? Chciałbym poznać wasze opinie.

Z mojej strony, zawsze irytuje mnie wciskanie do takicg gier elementów skradankowo/strzelających :) Bo zazwyczaj sa one źle zaimplementowane i dlatego często zwyczajnie męczą - więć tego u mnie nie będzie.

Ale ciekawi mnie bardzo wasze zdanie o wszelkich "symulatorach chodzenia".

A w podziekowaniu z odpowiedzi kod STEAM na grę: "LACUNA" - fajna cyberpunkowa przygpodówka! Kto pierwszy ten lepszy!
Spoiler:

Awatar użytkownika
Prymus
Przyjaciel forum
Posty: 286
Rejestracja: 28 lutego 2012, 16:24
Lokalizacja: Wrocław
Otrzymał(a) podziękowania: 10 razy
Płeć:

Re: Walking Simulators - Co wam sie podoba ?

Post autor: Prymus » 20 grudnia 2023, 03:45

Mam wrażenie że ludzie trochę się już przejedli symulatorami chodzenia. Rynek indie jest tym zawalony, każdy chciał popłynąć na fali i większość tych symulatorów idealnie odwzorowuje schemat "efektowność ponad treścią". W skrócie, zazwyczaj jest to coś z bardzo unikalnym stylem graficznym "kreskówkowy, nadmiernie podkolorowany itd itp) który łapie ludzi za oko, a potem okazuje się że gra starcza na 1-2h z fabułą o depresji, miłości lub czymkolwiek innym co ma wzbudzić u gracza emocje tyle że historia jest płytka i z twistem którego gracze od początku się spodziewają i często jest od razu widoczny.

Nie zabieraj się nawet za to jeżeli nie masz dobrze rozpisanej historii którą chcesz opowiedzieć. Dodatkowo "chodzenie" jest nudne więc musisz pododawać dużo jakichś małych ale interaktywnych rzeczy żeby gracz nie stracił zainteresowania. Ponadto ludzie mają już dość historii opowiadanej za pomocą znajdywanych "notatek" lub "taśm z nagraniem głosowym".

W skrócie, jeżeli dziś chcesz zrobić symulator chodzenia który zainteresuje ludzi to musisz wyjść naprzeciw schematom które się przyjęły bo one się zwyczajnie ludziom przejadły. Nie wiem co Ci poradzić, być może spróbuj się zapoznać z twórcząścią "Chilla's Art" albo Davida Szymanskiego. Pierwszy sam tworzy horrory i o dziwo każdy trzyma poziom a ten drugi tworzy typowo narracyjne walking simulatory i robi to doskonale (moim ulubionym tytułem od niego jest "The Music Machine"). Nadmienię jeszcze takie dzieło jak "Sylvio" od Stroboskopa. Być może nauczysz się od nich jak ciekawie zaimplementować historię w swojej grze.

Klucza nie biorę jakby co, kto przyjdzie następny może wziąć.
"Nigdy nie kłóć się z idiotą, bo najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a później pokona doświadczeniem."

Awatar użytkownika
Drenz
Publicysta
Posty: 572
Rejestracja: 30 października 2018, 11:26
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: http://forum.przygodomania.pl/viewtopic ... 091#p61091
Podziękował(a): 11 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 38 razy
Płeć:

Re: Walking Simulators - Co wam sie podoba ?

Post autor: Drenz » 21 grudnia 2023, 22:45

Jeśli dodasz do gry elementy skradankowe, strzelanie itd, to już to nie będzie symulator chodzenia. W nich jest głównie chodzenie i poznawanie historii. Nic więcej. Jeśli dodasz ekwipunek i zagadki to już będzie gra przygodowa a nie walking sim. Dasz unikanie potwora lub potworów - otrzymujesz survival horror. Ogólnie ciężko teraz symulatory chodzenia. Taki Niezwyciężony okazał się klapą (swoją drogą ładowanie 17 mln zł w symulator chodzenia to głupota). Turek Tonguc Bodar dawniej taśmowo tworzył walking simy, potem dodawał inne elementy jak strzelanie i zaczęły być gorzej oceniane, sprzedaż pewnie siadła, bo już coraz rzadziej wydaje coś nowego. Inne studia tworzą symulatory chodzenia do godziny czasu za kilka złotych. Wielu recenzji nie mają. To niestety nisza i tutaj trzeba czegoś wyjątkowego, aby zainteresować gracza. Na przykład Silent Swan postawił na monumentalny, otwarty świat. Museum of Monolits na psychodelię. Nadchodzący The Painted Forest przyciąga kolorystyką i wykreowanymi miejscówkami. Musisz po prostu znaleźć coś, co przyciągnie graczy - albo wykreujesz ciekawy świat, albo opowiesz coś od serca. A i jeden z najważniejszych elementów w walking simach - muzyka. Musi być świetna, klimatyczna, bo też ona głównie podtrzymuje zainteresowanie.
Nie wiem co Ci poradzić, być może spróbuj się zapoznać z twórcząścią "Chilla's Art" albo Davida Szymanskiego. Pierwszy sam tworzy horrory i o dziwo każdy trzyma poziom a ten drugi tworzy typowo narracyjne walking simulatory i robi to doskonale
Akurat Szymański znany jest bardziej ze swoich gier FPS.
Ostatnio skończone: Mother Hub, The Pony Factory, Wall World, The Mr. Rabbit Magic Show
Gram:Green Hell, Postal: Brain Damaged

Awatar użytkownika
tiger250
Poszukiwacz Przygód
Posty: 162
Rejestracja: 16 grudnia 2014, 22:01
Podziękował(a): 3 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 11 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Walking Simulators - Co wam sie podoba ?

Post autor: tiger250 » 22 grudnia 2023, 12:22

Dzieki za konkretne odpowiedzi, a teraz trochę jeszcze z mojej strony:

- Ja nie mam studia zajmującego sie gamedevem, i nie planuje też wydać gry na , której zarobie miliony i nic wiecej w życiu nie bedę musiał robić :)
Od jakiegos czasu zajmuję się w pracy tworzeniem rzeczy pod VR w Unrealu i bardzo mi się to spodobało. Dlatego chciałbym zrobic grę, bo zawsze o tym marzyłem :) Każdy kto ma troche pojęcia o tworzeniu assetów, programowaniu i ogólnie siedział trochę w devie, to wie ile czasu coś takiego zajmuję. Ja będę szczęśliwy, jezeli uda mi się w ogóle dociągnąć projekt do końca - uznam to za sukces, a jezeli ktoś będzie chętny wydac później np: 20zł czyli kwotę, kóra płaci za dwa piwka w lokalu na zapoznanie się z momj "dziełem" to super.

@Drenz - zastanawianie sie i rozkminianie konkretnego gatunku w/g mnie nie ma sensu, bo niczego nie wnosi. Co znaczy gra przygodówkowa? Jak do point & Clicka, dodamy skakanie to wtedy co? Zamieni nam się to zręcznościówkę? Posiadanie ekwipunku nie definihjje przygodówki, bo wtedy wszystkie RPG możemy nazwac przygodówkami. Taki Observer czy Ethan Cartet to właśnie walking simy, pomimo elementów skradankowych lub wrzuconego na siłę strzelania.

Ja zdaje sobie sprawę co jestem w stanie zrobić w pojedynkę, więc skupiam się bardziej na czyms w stylu: "Safecracker" - kilka miejscówek, a róznymi typami agadek do rozwiązania + hisotria, która jest dość ciekawa, ale póki co muszę to poukładać w głowie. Bo z tym mam najwi ekszy problem, jako grafik 3D i ostatnio "programista" mam zawsze problemy z przelewaniem mysli na papier, i niestety pochłaniane w dużych ilościach książki mi w tym nie pomagają :) Ale mam nadzieję, że dociągnę to do końca!

Jeżeli ktoś będzie zainteresowany to mogę wrzucać czasem jakies aktualizację odnośnie tego jak to wszystko wygląda. A jeżeli nikt nie jest zainteresowany, to tez nie bedę was męczył :)

Wesołych i spokojnych Świąt dla całego forum życzę!

Awatar użytkownika
Prymus
Przyjaciel forum
Posty: 286
Rejestracja: 28 lutego 2012, 16:24
Lokalizacja: Wrocław
Otrzymał(a) podziękowania: 10 razy
Płeć:

Re: Walking Simulators - Co wam sie podoba ?

Post autor: Prymus » 22 grudnia 2023, 15:52

W takim razie zgadzam się z Panem Drenz, z Twojego opisu wynika że w ogóle nie planujesz stworzenia walking simulatora tylko klasycznej przygodowki z trybem z widokiem z pierwszej osoby. W takim razie może zapoznaj się z "The Witness". Bardzo ładna grafika, dużo ciekawych zagadek, fenomenalny system "uczenia" gracza jak rozwiązywać problemy, jednak kompletny brak historii czy fabuły. Może coś w stylu "Sentinel: Descendants in Time"?
Drenz pisze:
21 grudnia 2023, 22:45
Akurat Szymański znany jest bardziej ze swoich gier FPS.
Jeżeli już tak chcemy rozmawiać to jest on znany najbardziej za "Iron Lung".
"Nigdy nie kłóć się z idiotą, bo najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a później pokona doświadczeniem."

Awatar użytkownika
Drenz
Publicysta
Posty: 572
Rejestracja: 30 października 2018, 11:26
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: http://forum.przygodomania.pl/viewtopic ... 091#p61091
Podziękował(a): 11 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 38 razy
Płeć:

Re: Walking Simulators - Co wam sie podoba ?

Post autor: Drenz » 24 grudnia 2023, 12:00

Jeżeli już tak chcemy rozmawiać to jest on znany najbardziej za "Iron Lung".
Akurat wybił się na Dusk i w sumie to jest jego najbardziej znana gra, szczególnie, że ostatnio dostała tryb HD z podbitymi teksturami :)
W takim razie może zapoznaj się z "The Witness". Bardzo ładna grafika, dużo ciekawych zagadek, fenomenalny system "uczenia" gracza jak rozwiązywać problemy, jednak kompletny brak historii czy fabuły. Może coś w stylu "Sentinel: Descendants in Time"?
Sadzę, że takie gry trudno zrobić programistycznie i dla kogoś, kto zaczyna przygodę z programowaniem, może mieć problem ze stworzeniem pomysłowej zagadki. Niemniej z czasem i z coraz większym skillem jest to możliwe. Na strat jak najbardziej można zrobić przygodówkę z widokiem FPP. Powodzenia, efekty chetnie zobaczę :)
Ostatnio skończone: Mother Hub, The Pony Factory, Wall World, The Mr. Rabbit Magic Show
Gram:Green Hell, Postal: Brain Damaged

Awatar użytkownika
tiger250
Poszukiwacz Przygód
Posty: 162
Rejestracja: 16 grudnia 2014, 22:01
Podziękował(a): 3 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 11 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Walking Simulators - Co wam sie podoba ?

Post autor: tiger250 » 25 grudnia 2023, 21:14

Póki co wszystko jest na etapie prototypu. Sporawdzam jakiego typu zagadki jestem w stanie sam ogarnąć, a z czym niestety nie dam sobie rady. Nie oszukujmy się, to nie bedzie wiekopomne dzieło :) Ale coś nad czym chcę spędzić wolny czas i zrobić coś o czym zawsze marzyłem :) Także trzymajcie kciuki, a jak będę miał coś co można pokazać, to i chętnie się tym tutaj podziele.

Awatar użytkownika
Scoffer
Publicysta
Posty: 879
Rejestracja: 28 lutego 2012, 14:37
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: http://forum.przygodomania.pl/viewtopic ... =634#p1876
Lokalizacja: Giżycko/Warszawa
Podziękował(a): 6 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 7 razy
Płeć:

Re: Walking Simulators - Co wam sie podoba ?

Post autor: Scoffer » 30 grudnia 2023, 23:18

Tak wracając do głównego pytania od siebie dodam, że w symulatorach chodzenia nie lubię wymuszania na graczu wejścia w miejsca, w których postaci ma się stać coś niedobrego i gracz dobrze o tym wie (na przykładzie znanego tytułu: odrzucił mnie The Path). A bardzo lubię zróżnicowane, ładne widoczki - teraz w Talos Principle II łażę w różne miejsca, żeby np posłuchać morza. Bardzo fajne są też miejscówki, w których nic się nie dzieje, ale po pierwszym rzucie oka można sobie złożyć jakąś historię z elementów otoczenia.

Trzymam kciuki za projekt :)
Wszystkie drogi przede mną!

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne rozmowy o grach”