Czy i jak można bezpiecznie usunąć dialogi mówione?

Patche, zapisy oraz pomoc dotycząca przygodówek i ich hybryd
ODPOWIEDZ
Emu
Publicysta
Posty: 223
Rejestracja: 14 kwietnia 2018, 13:42
Lokalizacja: Warszawa
Otrzymał(a) podziękowania: 4 razy
Płeć:

Czy i jak można bezpiecznie usunąć dialogi mówione?

Post autor: Emu » 26 sierpnia 2019, 22:46

Nie przepadam za mówionymi dialogami i najchętniej je wyłączam. Nie, nie jestem głucha, tak już mam - prawdopodobnie dlatego, że mieszkam sama, pracuję w domu, ze znajomymi owszem, porozmawiam, ale nie co chwila, telewizji nie oglądam - więc w sumie jakieś 90% informacji przyswajam przez czytanie i jestem dużo bardziej przyzwyczajona do czytania niż do słuchania.
Rzecz w tym, że w nowoczesnych grach, w których dialogi mówione uchodzą za obowiązkowe - zajmują one bardzo dużo miejsca. Chyba gdyby podzielić całą objętość gry na odrębne części, takie jak "scenerie", "wideo", "dialogi pisane", "dialogi nagrane", "kod" itp. - pliki audio z dialogami okazałyby się największe. Więc tak mnie troszku zastanawia, skoro i tak mi nie zależy: czy da się je dla oszczędności miejsca usunąć bez ryzykowania zepsucia gry? Tak żeby gra "pomyślała" sobie: "error! error! nie mogę odtworzyć dialogów! ale i tak są wyłączone, więc to właściwie wsio ryba". Czy da się to zrobić i pod jakimi warunkami? - Np. być może tylko w grach, które zapamiętują ustawienia? (Np. "Heroine's Quest" tak nie ma - zapamiętuje częściowo, czyli nowa gra zawsze będzie z włączonym i głosem, i tekstem, a także z ustawieniem trudności zręcznościowej na 3 - które jako dwuleworęczna muszę obniżać...) Z kolei gry zrobione na silniku Adventure Game Studio mają plik "winsetup", a w nim punkt "Use voice pack if available" - czy to znaczy, że jeśli dostępny nie jest, to gra powie "trudno" i będzie działała dobrze?

Awatar użytkownika
DirkPitt1
Publicysta
Posty: 710
Rejestracja: 08 lipca 2015, 13:42
Podziękował(a): 29 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 75 razy
Płeć:

Re: Czy i jak można bezpiecznie usunąć dialogi mówione?

Post autor: DirkPitt1 » 27 sierpnia 2019, 13:03

W grach na AGS opcja mówi wyraźnie "jeśli jest", czyli jak go nie będzie, to gra się jego brakiem przejmować nie będzie, z tego co mi wiadomo. Co do innych gier, to różnie bywa. Najlepiej jeśli gra ma osobne ustawienia głośności dla głosów, muzyki i efektów, bo w tedy po prostu można ustawić na zero, co się chce, ale nie wszystkie tak mają. Możesz też po prostu wyciszyć całą grę, ale wtedy tracisz też muzyke i efekty dźwiękowe.

Jeśli chodzi o fizyczne usuwanie plików dźwiękowych to naprawdę zależy od gry. Miałem kiedyś nieprawidłowo zainstalowany Return to Castle Wolfensteim, w którym brakowało części tekstur (ach ci bezgłowi Niemcy) i niektórych dźwięków, i gra nie widziała w tym problemu. Za to innym grom przeszkadza najmniejsza zmiana w ich plikach. W tym przypadku można by próbować zastąpić każdy z plików dźwiękowych pustym, co zaoszczędziłoby miejsce i oszukało grę, że pliki są nienaruszone.

A nawet, gdyby nieobecność plików grze nie przeszkadzała, jest jeszcze problem znalezienia tych wszystkich plików do usunięcia, bo nie zawsze będą tkwiły w wygodnie nazwanym folderze dialogi. Nieraz znajdą się pod jakąś niewiele mówiącą nazwą, albo wymieszane z efektami dźwiękowymi i muzyką. Albo jeszcze lepiej, wszystkie dźwięki spakowane razem do jednego archiwum, które najpierw trzeb aby jakoś otworzyć. Pół biedy, jeśli twórcy udostępnili narzędzia dla moderów (co w przygodówkach się nie zdarza), albo tytuł powstał na popularnym silniku (choćby Unreal, Unity czy silnik serii The Elder Scrolls), do którego są dostępne oficjalne, bądź nieoficjalne narzędzia. W przypadku czegoś mniej popularnego, musiałabyś najpierw przeanalizować konstrukcję takiego archiwum, a potem sama napisać sobie narzędzie, które będzie je rozpakowywać (bo raczej nikogo do tego nie namówisz).

Podsumowując, usuwanie dialogów będzie całkowicie nieopłacalne w stosunku do ilości miejsca, które można zaoszczędzić.
- Bruno, ty chyba masz paranoję.
- Paranoja jest wtedy, gdy nikt nie chce cię zabić. -BS3

Emu
Publicysta
Posty: 223
Rejestracja: 14 kwietnia 2018, 13:42
Lokalizacja: Warszawa
Otrzymał(a) podziękowania: 4 razy
Płeć:

Re: Czy i jak można bezpiecznie usunąć dialogi mówione?

Post autor: Emu » 29 sierpnia 2019, 16:25

Byłam przekonana, że w grze ok. 3 GB dialogi zajmują co najmniej 1 GB...

Awatar użytkownika
Nfsfan83
Publicysta
Posty: 1582
Rejestracja: 16 września 2014, 13:07
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: http://forum.przygodomania.pl/viewtopic ... 309#p29309
Lokalizacja: Elbląg, Polska
Podziękował(a): 97 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 96 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Czy i jak można bezpiecznie usunąć dialogi mówione?

Post autor: Nfsfan83 » 29 sierpnia 2019, 18:36

Emu wyłącz głośniki i tak będzie najlepiej, a tak na siłę wyszukujesz problemy... nie będzie muzyki, nie będzie dialogów, nie będzie niczego :D
Fan klasycznych 2D point 'n' click przygodówek. Poradnik - box https://photos.google.com/share/AF1QipO ... pGZ0xkbzNn
Mój kanał na YT: https://www.youtube.com/user/superbravo666/featured

Awatar użytkownika
DirkPitt1
Publicysta
Posty: 710
Rejestracja: 08 lipca 2015, 13:42
Podziękował(a): 29 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 75 razy
Płeć:

Re: Czy i jak można bezpiecznie usunąć dialogi mówione?

Post autor: DirkPitt1 » 29 sierpnia 2019, 19:11

Emu pisze:Byłam przekonana, że w grze ok. 3 GB dialogi zajmują co najmniej 1 GB...
To zależy od jakości poszczególnych składników i ewentualnie poziomu ich kompresji, ale zwykle najwięcej będą zajmować tekstury, modele 3d i filmiki. Dla przykładu W NOLF 2 archiwum z dźwiękami w grze zajmuje 343MB, a reszta plików gry ok 1,34GB. A że akurat dłubię przy tej grze i mam te archiwa rozpakowane, to mogę podać ci dokładniej, że z tych 343MB plików dźwiękowych, dialogi zajmują 99MB (i to licząc z danymi synchronizacji ruchu ust z tekstem, które są w tym samym folderze), a reszta to muzyka i rozmaite efekty dźwiękowe.

Dla odmiany w takiej Metaphobii sytuacja wygląda inaczej, bo dialogi zajmują tu 363MB, a reszta plików gry 153MB. Tylko, że to właśnie jest specyficzny przypadek gry na silniku AGS, gdzie masz pikselową grafikę w niskiej rozdzielczości (gry na tym silniku będą wyjątkami od reguły) i ze względu na to, że przewidziano możliwość, że gra nie będzie miała nagranych dialogów, prawdopodobnie możesz je sobie usunąć.

Dla innych silników proporcja dialogów do reszty plików będzie raczej bliższa tej z NOLFa. Dlatego właśnie stwierdziłem, że jest to nieopłacalne w świetle tych wszystkich problemów technicznych, o których wspomniałem w poprzednim poście. Oczywiście możesz uznać, że gra jest jednak warta świeczki i próbować je usunąć, nikt ci tego nie zabroni.
- Bruno, ty chyba masz paranoję.
- Paranoja jest wtedy, gdy nikt nie chce cię zabić. -BS3

ODPOWIEDZ

Wróć do „Pomocna dłoń”