Egipt: przepowiednia Heliopolis - recenzja

Awatar użytkownika
wild_animal
Publicysta
Posty: 91
Rejestracja: 14 marca 2012, 17:13
Podziękował(a): 2 razy
Płeć: Mężczyzna

Egipt: przepowiednia Heliopolis - recenzja

Postautor: wild_animal » 05 stycznia 2013, 21:25

autor: wild_animal

Obrazek

Egipt od dawna intrygował.Już w starożytności greccy podróżnicy, jak choćby Herodot, opisywali go jako kraj niezwykły i tajemniczy. Fascynacja piramidami, hieroglifami, sztuką i niezwykłą religią przyciąga do kraju nad Nilem nie tylko archeologów, ale i zwykłych turystów. Po ten niezwykle chwytliwy temat postanowiła sięgnąć także firma Cryo – twórcy między innymi serii Atlantis, która to przeszła już do klasyki gier przygodowych. Tym razem chcieli jednak stworzyć program oferujący nie tylko rozrywkę, ale także pogłębiający wiedzę gracza – wpisać się w nurt „edutainment ”. Co z tego wyszło? Zapraszam do lektury poniższej recenzji.

Nefermaat, znana jako Tifet
Tifet, bo tak nazywa się bohaterka w którą przyjdzie nam się wcielić, nie znała swoich rodziców. Wychowana została przez przybranego ojca – lekarza, który także ją wyszkolił w medycznych arkanach. Poznajemy ją w świątyni Sachmet w Bubastis, gdzie kontynuuje nauki o chorobach oraz bogach – bez pomocy których leczenie w starożytnym Egipcie nie byłoby możliwe. Gdy dostaje wiadomość, że jej przybrany ojciec i mentor poważnie zachorował, i chciałby się z nią zobaczyć przed zbliżającą się śmiercią, nie pozostaje jej nic innego jak tylko zapakować się na osiołka i ruszyć w drogę do Heliopolis.


Obrazek

Heliopolis – miasto słońca
Egipt pod panowaniem Amenofisa III przeżywa swój rozkwit, a Heliopolis w 1350 roku p.n.e. jest jednym z ważniejszych miast kraju nad Nilem, ośrodkiem handlu, nauki, a przede wszystkim kultu Re - boga słońca. Jednak nad miasto nadciąga cień, zwiastujący jego zagładę. Jak się okazuje po przybyciu młodej kapłanki do rodzinnego domu, choroba na którą zapadł jej ojciec jest nie tylko nieznana egipskiej medycynie, ale także coraz szybciej się rozprzestrzenia. Jak łatwo zgadnąć, to jej przypadnie zadanie rozwiązania zagadki pradawnego proroctwa, odnalezienia lekarstwa na tajemniczą chorobę oraz odkrycia, kto tak naprawdę za tym wszystkim stoi.

Warto tu też wspomnieć o samym mieście stworzonym na potrzeby gry. Nie jest o­no bowiem wizją własną autorów z francuskiego studia Cryo. Postanowili o­ni odtworzyć ówczesny świat w sposób jak najbardziej realny, a żeby tego dokonać zaprosili do współpracy archeologów i historyków (m.in. z Kheops Institute oraz Narodowego Francuskiego Centrum Badań Naukowych), specjalistów od Egiptu w okresie Nowego Państwa. Dzięki ich wspólnym staraniom odtworzono nie tylko ogólny plan miasta, lecz także architekturę okresu, sztukę, zwyczaje, a nawet przedmioty codziennego użytku. Co ciekawe, twórcy udostępnili możliwość zwiedzania wszystkich lokacji bez rozgrywania wątku fabularnego. Taki swoisty wirtualny spacer po dawnym Heliopolis...

Obrazek

Jak to wszystko wygląda
Wygląda nieźle, w dużej mierze dzięki zastosowaniu przez Cryo sprawdzonego we wcześniejszych produkcjach systemu Omni 3D. Dzięki niemu możemy podziwiać świat gry, rozglądając się w dowolnym kierunku, poruszanie odbywa się zaś systemem „gorących punktów”. Grafika ma już swoje lata, trudno więc wymagać od niej zniewalających efektów, zwłaszcza że już w czasie premiery wykazywała pewne braki. Niska rozdzielczość i kiepska animacja postaci nie przeszkadza jednak w zabawie, zwłaszcza że same lokacje wykonano naprawdę starannie. Również oprawa dźwiękowa nie pozostawia zbyt wiele do życzenia. Nie są to może motywy, które pamiętalibyśmy po latach, ale zwykle pasują do rozgrywki. Także interfejs dzięki któremu przemierzamy wykreowany świat – nie ociera się może o ideał, ale jest prosty, a nawet całkiem wygodny. A więc skoro jest tak dobrze, czemu jest tak źle...

Historia pewnej historii
Niestety, zarówno praca grafików, dźwiękowców jaki i potencjał tkwiący w fabule – zostały przez twórców zmarnowane. Gra jest zwyczajnie nudna. Historia od początku do końca toczy się w jednym, i do tego wyjątkowo powolnym tempie. Nie uświadczymy przyśpieszeń czy też zwrotów akcji - tu od początku do końca wszystko jest wiadome. Gracz jest prowadzony za rękę, rozwiązywanie zagadek zaś sprowadza się głównie do chodzenia i wykonywania kolejnych czynności albo oczywistych, albo wręcz wyłożonych nam przez bohaterów niezależnych. Liniowość aż bije po oczach, możemy przechodzić setki razy koło przedmiotu (który nawet będzie reagował na kursor), ale podnieść będziemy mogli go dopiero gdy dowiemy się, że jest nam niezbędny, często wiele lokacji dalej. W ogóle konieczność przemierzania wielokrotnie tych samych miejsc tylko po to, żeby po chwili wracać do punktu wyjścia jest poważną bolączką gry, służącą zapewne jej sztucznemu wydłużeniu. Bez tego zabawa skończyłaby się zaledwie po kilku godzinach i to nie tylko w rękach wytrawnego gracza. Właśnie – do kogo kierowany jest produkt francuskiej firmy? Trudno odpowiedzieć na to pytanie. Gracz doświadczony będzie zawiedziony praktycznie nieistniejącym poziomem trudności, niewielką liczbą zagadek i poważnymi brakami fabularnymi. To może gracz początkujący, dopiero wchodzący w świat gier przygodowych? Znudzony tempem gry i brakiem jakichkolwiek emocji prawdopodobnie szybko zrezygnuje i nie sięgnie już więcej po żadną przygodówkę. Więc kto?

Obrazek

Jedyną rzeczą, która ratuje ocenę gry jest jej wartość edukacyjna. Dołączona miniaturowa encyklopedia pozwala w ciekawy sposób powiększyć swoją wiedzę o starożytnym Egipcie - do tego elementu programu autorzy włożyli naprawdę wiele pracy. Ostatecznie grę mogę polecić tylko wielkim fanom starożytności albo zatwardziałym miłośnikom produkcji spod znaku Cryo – które coraz częściej rozczarowują.

Ocena: 4/10

Plusy
+ Rekonstrukcja starożytnego miasta
+ Walory edukacyjne (dołączona miniencyklopedia)

Minusy
- Niski poziom trudności
- Nudna fabuła
- Emocji jak na (nomen omen?) lekarstwo

Wymagania sprzętowe
Pentium 200 MMX, 32 MB RAM, CD-Rom x8,
Karta graficzna 4 MB
Windows 95/98/2000/XP
[hr]
Top 7
1. Blade Runner 2. Dreamfall 3. Myst I 4. Fahrenheit 5. Ace Ventura 6. Run Away: A Road Adventure 7. Black Mirror

Wróć do „Egipt: przepowiednia Heliopolis”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość