Ankieta dla przygodomaniaków

Ankieta do osób zajmujących się grami?

1 Jak oceniasz grę Schizm 1 i II? oceniając: grafikę od 1 do 10, grywalność od 1 do 10, muzykę od 1 do 10, poziom trudności zagadek od 1 do 10, poziom atrakcyjności zagadek od 1 do 10, fabuła oraz która zagadka była najlepsza.
0
Brak głosów
2. Co myślisz o gatunku logiczne gry przygodowe?
0
Brak głosów
3. Dlaczego twoim zdaniem produkuje się mniej gier tego gatunku niż kiedyś?
0
Brak głosów
4. Jakie gry z gatunku logiczne gry przygodowe Ci się podobają? Podaj tytuły i dlaczego?
0
Brak głosów
5. Jakie gry z gatunku logiczne gry przygodowe Ci się nie podobają? Podaj tytuły i dlaczego?
0
Brak głosów
6. Dlaczego pewne gry z tego gatunku sprzedają się znacznie lepiej i co je wyróżnia?
0
Brak głosów
7. Co Twoim zdaniem powinna mieć 3-cia część gry?
0
Brak głosów
8. Czego Twoim zdaniem w 3-ciej części gry powinniśmy unikać?.
0
Brak głosów
 
Liczba głosów: 0

Awatar użytkownika
Urszula
Administrator
Posty: 10394
Rejestracja: 31 grudnia 2011, 12:05
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował(a): 121 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 128 razy
Płeć: Kobieta

Ankieta dla przygodomaniaków

Postautor: Urszula » 13 marca 2019, 13:48

Zwrócił się do nas Roland Pantoła z prośbą, o wypełnienie tej ankiety i o ewentualną dyskusję pozwalającą poznać nasze zdanie, gust.
Jeśli macie ochotę taką ankietę wypełnić w domu, to proszę ją pobrać z naszego linku - klik i wysłać na adres forumowy.
Z góry serdecznie dziękuję za ewentualną pomoc i aktywność.
___________________________________________________________________________________________________
Moje gry
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Dawstwa Szpiku - KRS 0000202597 - przekaż 1% podatku

kontakt w sprawach PrzygodoManii: urszula(at)przygodomania(kropka)pl

Awatar użytkownika
earwig11
Przyjaciel forum
Posty: 567
Rejestracja: 19 kwietnia 2012, 22:33
Lokalizacja: Maupiti Island
Podziękował(a): 5 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 48 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Ankieta dla przygodomaniaków

Postautor: earwig11 » 13 marca 2019, 23:26

Ja chętnie.

Jak oceniasz grę Schizm? Jak oceniasz grę Schizm 2, porównaj ze Schizm 1?


Jedynkę po raz pierwszy ukończyłem dopiero kilka lat temu. Nawet dziś nieźle się trzyma: ładna grafika, przepiękna muzyka. Z fabuły nie pamiętam za wiele. Zagadki bardzo trudne, nie dałem rady ukończyć samodzielnie całej gry. Przydałoby się więcej podpowiedzi lub te istniejące bardziej rozwinąć. Brakowało mi funkcji przewijania cutscenek. Ulubionych zagadek nie mam. Za trudne były, aby je polubić. Z dwójki nie pamiętam za wiele. Przeskok w 3D, większa rozdzielczość, ładna graficznie. Zagadki łatwiejsze, bo chyba ukończyłem bez podpowiedzi. Reszty nie pamiętam.

Co myślisz o gatunku logiczne gry przygodowe?


Jeden z moich ulubionych. Cieszę się, że coraz więcej wychodzi takich gier, szkoda tylko, że są tak mało popularne.

Dlaczego twoim zdaniem produkuje się mniej gier tego gatunku niż kiedyś?


Brak popytu na takie produkcje. Takie gry były kiedyś bardzo popularne, bo oferowały najlepszą grafikę. Każdy chciał to zobaczyć na własnym sprzęcie, a wyświetlanie statycznych zdjęć czy renderów nie wymagało komputera z NASA, grafika 3D oferowała wtedy znacznie gorsze wrażenia. Obecnie takie gry niczym się nie wyróżniają pod względem graficznym, często nawet im dużo brakuje do gier z innych gatunków. Na rynku było mało gier, nie było wtedy internetu czy 300 kanałów w kablówce. Ludzie mieli więcej czasu, który mogli poświęcić m.in. na rozwiązywanie zagadek. Obecnie, co roku na samym Steamie wychodzi chyba kilka tysięcy gier, na komórki jeszcze więcej. Jest z czego wybierać, jakaś gra w której trzeba godzinami myśleć nad jedną zagadką, a ma się tylko 5 min na przerwie lub 15 w autobusie, ma małe szanse na wybicie się. W domu znowu liczy się multiplayer i 1000 skórek dla bohatera, najlepiej w formie lootboxów.

Jakie gry z gatunku logiczne gry przygodowe Ci się podobają? Podaj tytuły i dlaczego?


Z ostatnich to Obduction, Quern - Undying Thoughts, Xing: The Land Beyond. Przepiękne graficznie, może tylko Quern zbyt monotonny, dopracowane od strony technicznej, sporo zróżnicowanych zagadek, przy części z nich trzeba naprawdę ruszyć mózgownicą, interesujące fabularnie.

Jakie gry z gatunku logiczne gry przygodowe Ci się nie podobają? Podaj tytuły i dlaczego?


Nie ma takich, raczej nie podobają mi się tylko niektóre w nich elementy. Takie jak: nielogiczne zagadki i brak podpowiedzi do tych trudniejszych, zagadki gdzie można szybciej je rozwiązać metodą losowego klikania niż logicznego myślenia, pixel-hunting, brak normalnych sejwów, brak zaawansowanych ustawień graficznych, niechlujne sterowanie, słaba optymalizacja i bugi, Nie lubię też, gdy muszę się spieszyć lub jestem zmuszany do zabawy w jakieś minigierki zręcznościowe. Nie podoba mi się, gdy gry kończą się w połowie lub mają zakończenie z cyklu "domyśl się sam”.

Dlaczego pewne gry z tego gatunku sprzedają się znacznie lepiej i co je wyróżnia?


Sentyment do poprzednich części. Takie Obduction na przykład od twórców Mysta. Wielu graczy przygodówkowych grało lub przynajmniej o Myście słyszało.

Reklama w internecie, wystarczy że jakiś popularny youtuber wspomni o jakiejś grze i zaraz fala wyznawców, sorry, fanów rzuca się kupować.

Filmowość gier i ich długość. Po co kupować grę, jak można obejrzeć ją całą w internecie w 2 godziny, nie tracąc przy tym nic z rozgrywki? Tutaj kłaniają się walking simulatory i gry od Telltales.

Co Twoim zdaniem powinna mieć 3cia część gry?


Z rzeczy mniej oczywistych:

Wybór poziomu trudności: dla niedzielnych graczy i dla normalnych. Lub jakiś przycisk w ustawieniach do pominięcia trudniejszych zagadek po kilku nieudanych próbach lub po jakimś czasie. Ewentualnie jakiś stopniowany system podpowiedzi. Teraz ludzie nie mają ani czasu, ani cierpliwości na trudne łamigłówki.

Zaawansowane ustawienia graficzne. Wielu ludzi gra w przygodówki na ziemniakach, więc po co ograniczać sobie grono potencjalnych klientów, z drugiej strony jak ktoś ma lepszy sprzęt, to nie chce oglądać grafiki z poprzedniego wieku. Jeżeli gra jest z pierwszej osoby to wiele osób na Steamie pyta czy ma na przykład ustawienia FoV i VSync, czy można wyłączyć Motion Blur i inne przeszkadzajki, itp. Sporo takich ustawień miało np. Kholat i to mi się podobało.

Normalne sejwy, oczywiście obok autosejwów. Wiele gier my tylko jakieś checkpointy i na dodatek tylko jeden profil. Nie dam zagrać w taką grę bratu/kumplowi, który przyszedł w odwiedziny, a nuż nadpisze mi sejwa w nieodpowiednim miejscu. Chciałbym obejrzeć sobie jeszcze raz ten przerywnik, nie da rady, nie mogę cofnąć się do poprzedniego zapisu.

Wirtualny notatnik, gdzie ważne informacje zdobyte podczas gry same się zapisują. To już nie te czasy gdzie siedziało się z kartką i długopisem obok komputera. Przykład: Quern - Undying Thoughts, fajny notatnik, chociaż rysunki mogłyby trochę wyraźniejsze.

Jak będzie dużo miejsc do zwiedzania i/lub backtracking to przydałby się jakiś system szybkiej podróży

Czego Twoim zdaniem w 3ciej części gry powinniśmy unikać?.


Błędów i fatalnej optymalizacji – dużo przygodówek po przeskoczeniu w trzeci wymiar ma z tym problem, np. ostatnia Syberia czy Black Mirror. Grafika przeciętna w porównaniu z innymi grami, a wymagania z kosmosu.

Drewnianego sterowania - tutaj niechlubny przykład to też Syberia 3. Albo gram za pomocą myszy i ewentualnie klawiszy WSAD, albo za pomocą pada. A nie jedno i drugie jednocześnie i każde niedopracowane.

Elementów zręcznościowych, czasówek i innych popierdółek dla dzieci – np. ostatnie Sherlocki mają jakieś głupie klikadełka, Nie twierdzę, że takich elementów nie powinno być w ogóle, ale jak już są to powinny być uwarunkowane fabułą i dobrze wplecione w grę. Większość takich minigier wygląda tylko na sztuczne przedłużacze czasu.

Niezbalansowanych zagadek – zbyt trudne powodują frustrację u gracza, osobiście nie mam tyle wolnego czasu by myśleć dniami jak kiedyś nad jedną zagadką. Zbyt łatwe powodują uczucie niedosytu i źle wydanych pieniędzy. Wydaje mi się, że zagadki w Obduction czy Quern (kilka trudnych) są odpowiednio wyważone dla większości ludzi.

Nadmiernego skupiania się na wodotryskach graficznych przy jednoczesnym zaniedbywaniu fabuły, optymalizacji, czy cokolwiek innego. Dzisiaj grafika sprzedaje gry, ale nawet najlepsza nie zapewni sukcesu. Tyczy się to zwłaszcza przygodówek, gdzie większość potencjalnych klientów to osoby pamiętające gry na dyskietkach, na których nawet najlepsza grafika nie robi specjalnego wrażenia.

Awatar użytkownika
Urszula
Administrator
Posty: 10394
Rejestracja: 31 grudnia 2011, 12:05
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował(a): 121 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 128 razy
Płeć: Kobieta

Re: Ankieta dla przygodomaniaków

Postautor: Urszula » 14 marca 2019, 08:30

Nie wiem jak to wygląda statystycznie, czy jest rzeczywiście mniej przygodówek, czy bardziej wychodzą na tyle słabe, że się o nich nie mówi. Jest jakiś zalew horrorów, symulatorów spaceru i gier przygodopodobnych.
___________________________________________________________________________________________________
Moje gry
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Dawstwa Szpiku - KRS 0000202597 - przekaż 1% podatku

kontakt w sprawach PrzygodoManii: urszula(at)przygodomania(kropka)pl

Awatar użytkownika
DirkPitt1
Przyjaciel forum
Posty: 338
Rejestracja: 08 lipca 2015, 13:42
Podziękował(a): 5 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 14 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Ankieta dla przygodomaniaków

Postautor: DirkPitt1 » 14 marca 2019, 14:55

1. Jak oceniasz grę Schizm1 i 2?
Przyznaję bez bicia, że w jedynkę jeszcze nie grałem, ale w najbliższym czasie nadrobię to niedopatrzenie przy okazji powtórzenia dwójki. W dwójce, z tego, co pamiętam, podobała mi się grafika i projekty lokacji, chociaż stroje postaci były trochę dziwne. Muzyka była dobra, a zagadki, myślę, że na odpowiednim poziomie trudności.


2. Co myślisz o gatunku logiczne gry przygodowe?
To ciekawy gatunek. Choć zwykle wolę raczej kombinować, jak pomysłowo użyć przedmiotów, zagadki logiczne również rozwiązuję z przyjemnością.

3. Dlaczego twoim zdaniem produkuje się mniej gier tego gatunku niż kiedyś?
Od lat ogólnie panuje tendencja do wydawania prostszych gier niż kiedyś. Najwyraźniej takie lepiej się sprzedają. Inna sprawa, że nie każdy ma czas by powiedzmy przez 2 dni zastanawiać się nad zagadką. W dzisiejszych czasach, gdy rocznie ukazują się tysiące gier, wielu ludzi woli przez te 2 dni przejść 2 krótkie i proste produkcje. To oczywiście nie oznacza, że dla logicznych przygodówek nie ma już miejsca na rynku.

4. Jakie gry z gatunku logiczne gry przygodowe Ci się podobają? Dlaczego?
Serie Myst i Aura, Quern, Schism 2. Są ładne graficznie, mają ciekawe zagadki i interesującą fabułę.


5. Jakie gry z gatunku logiczne gry przygodowe Ci się nie podobają? Podaj tytuły i dlaczego?
Właściwie nie ma takich, które wybitnie mi się nie podobały. Jeśli już jakaś gra z tego gatunku mniej przypadła mi do gustu, to zwykle z powodu bardzo szczątkowej/zupełnie nieciekawej fabuły.

6. Dlaczego pewne gry z tego gatunku sprzedają się znacznie lepiej i co je wyróżnia?
Na pewno dobry marketing. Również sentyment do poprzednich części. Jeśli gracz dobrze wspomina jakiś tytuł, na pewno chętniej kupi kolejną część. Oczywiście nie zawsze wychodzi to grze na dobre, bo obie te rzeczy mogą nadmiernie podnieść oczekiwania graczy.

7. Co Twoim zdaniem powinna mieć 3-cia część gry?
Ciekawą fabułę. Moim zdaniem to zawsze ważny element gry.

Dobrą grafikę. Przygodówki często odstają jej poziomem od innych gatunków, a często to właśnie oprawa graficzna sprzedaje grę. Oczywiście graficzne rywalizowanie z najlepszymi (i mającymi na to ogromny budżet) nie będzie miało większego sensu. Wystarczy, żeby gra nie wyglądała jak sprzed 10 lat. Tu najważniejsza jest dobra optymalizacja, bo nie każdy inwestuje w super sprzęt.

Autozapis jak najbardziej, ale tylko obok zwyczajnych zapisów. Najgorsza opcja to checkpointy, dodatkowo zapisujące się na jednej pozycji. Wtedy nie można cofnąć się i ponownie obejrzeć jakiegoś filmiku, ponownie odwiedzić interesującej lokacji, albo wrócić do ulubionej łamigłówki, bez powtarzania gry od początku.

Warto również pomyśleć nad systemem podpowiedzi, żeby nie zniechęcić mniej doświadczonych graczy. Miły byłby też jakiś sposób na szybkie notowanie wskazówek w grze, w stylu szkiców w Quern, albo fotek w Myście 4.

8. Czego Twoim zdaniem w 3-ciej części gry powinniśmy unikać?.
Kiepskiej optymalizacji. Miałem już przypadek, gdy grałem na zmianę w 2 tytuły i jeden z nich chodził mi płynnie przy maksymalnych detalach, a drugi potrafił przyciąć na minimalnych, choć nawet ustawiony na maks, wyglądał gorzej od tego pierwszego, płynnego. Chyba nie muszę dodawać, w który grało się przyjemniej.

Trudnych zagadek bez jakichkolwiek podpowiedzi w świecie gry, jak się do tego zabrać. Najbardziej irytujące są zagadki, które trzeba rozwiązywać metodą, klikania na chybił trafił, aż może się w końcu uda, zamiast logicznej dedukcji. W tym punkcie muszę wspomnieć też o zagadkach losowych. Oczywiście nie każda zagadka losowa jest zła. Chodzi tylko o to, żeby możliwość jej rozwiązania nie zależała od tego, czy gra akurat wylosuje łatwy/trudny układ elementów. Jeśli elementy będą losowe, ale zagadka za każdym razem będzie możliwa do rozwiązania według tego samego, logicznego wzorca, wszystko będzie w porządku.

W miarę możliwości zagadek muzycznych/dźwiękowych, ale to już bardzo subiektywna opinia osoby, której słoń zupełnie rozdeptał oboje uszu.

Pixel huntingu. A także elementów zręcznościowych. Ogólnie nie mam nic przeciwko nim, ale wybierając logiczną przygodówkę, szukam wyzwania dla umysłu właśnie, a gdy mam ochotę wypróbować zręczność i refleks, sięgam po samochodówki, strzelanki, albo zręcznościówki. A już absolutnie najgorsze są dla mnie czasówki w przygodówkach.

Co by tu jeszcze dodać? Myślę, że pójścia za modą tworzenia gier bardzo łatwych, które przechodzą się praktycznie same i przygotowania nadmiernie prostych zagadek. To oczywiście kwestia balansu, żeby nie przesadzić również w drugą stronę. Jak wspominał earwig11, Quern ma dobrze wyważony poziom trudności łamigłówek.
- Bruno, ty chyba masz paranoję.
- Paranoja jest wtedy, gdy nikt nie chce cię zabić. -BS3

Awatar użytkownika
Nfsfan83
Publicysta
Posty: 1217
Rejestracja: 16 września 2014, 13:07
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: viewtopic.php?f=68&t=634&p=29309#p29309
Lokalizacja: Elbląg, Polska
Podziękował(a): 31 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 73 razy
Płeć: Mężczyzna
Kontakt:

Re: Ankieta dla przygodomaniaków

Postautor: Nfsfan83 » 14 marca 2019, 18:31

Wciągnąć Rolanda Pantołę na to forum ;) Ula działaj!!!
Fan klasycznych 2D point 'n' click przygodówek. Poradnik - box https://photos.google.com/share/AF1QipO ... pGZ0xkbzNn
Mój kanał na YT: https://www.youtube.com/user/superbravo666/featured


Wróć do „Ankiety”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość