Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Awatar użytkownika
ZenekZombie
Moderator
Posty: 1984
Rejestracja: 19 października 2014, 14:19
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: viewtopic.php?f=68&t=634&p=30700#p30700
Lokalizacja: Częstochowa/Lublin
Podziękował(a): 44 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 40 razy
Płeć: Kobieta
Kontakt:

Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: ZenekZombie » 09 kwietnia 2016, 17:03

kontakt w sprawach forum: zenekzombie[at]przygodomania.pl
Filmy Youtube - link

Awatar użytkownika
Nfsfan83
Publicysta
Posty: 1043
Rejestracja: 16 września 2014, 13:07
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: viewtopic.php?f=68&t=634&p=29309#p29309
Lokalizacja: Elbląg, Polska
Podziękował(a): 20 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 67 razy
Płeć: Mężczyzna
Kontakt:

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: Nfsfan83 » 09 kwietnia 2016, 18:04

Dobrze tutaj piszą:

"Najwięksi fani wymagali ortodoksyjnego trzymania się klasycznych zasad – dwuwymiarowej grafiki, systemu “point and click”, skomplikowanych zagadek i stronienia od eksperymentów. Co to oznaczało dla przeciętnego odbiorcy? Brak elementów akcji, statyczność i zbyt trudne łamigłówki wymagające specyficznego podejścia."

w moim przypadku tak jest na 100%. Osobiście nie miałbym nic przeciwko nowemu Jack Orlandu w klimatach lat 50-tych :) albo Książe i Tchórz 2.
Fan klasycznych 2D point 'n' click przygodówek. Monkey Island 1-3, Broken Sword 1-2 oraz Indiana Jones Fate Of Atlantis.
Poradnik - box https://picasaweb.google.com/1152212250 ... AdaniaPudA
Mój kanał na YT: https://www.youtube.com/user/superbravo666/featured

Awatar użytkownika
Adam_OK
Moderator
Posty: 2435
Rejestracja: 24 lutego 2013, 10:28
Lokalizacja: Ząbki koło Warszawy
Podziękował(a): 32 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 31 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: Adam_OK » 09 kwietnia 2016, 18:55

Tam to może dobrze, ale o powrocie dopiero przy okazji Heavy Rain i gier Telltale? Przecież to totalna bzdura, powrót przygodowek do mainstreamu zapoczątkowały Syberie już na początku XXI wieku. Potem była cała masa innych gier, zwłaszcza od The Adventure Company, a od około 10 lat także od Daedalica. Przecież na Zachodzie "dużych" przygodowek wychodzi rocznie po kilkadziesiąt albo i więcej. Co prawda gier akcji czy strzelanek produkuje się więcej, ale ile z nich jest wartych uwagi? Zresztą, skoro w Polsce, która pod względem premier jest bardzo zacofana, rocznie jest przynajmniej te 10-15 nowości od minimum 10 lat, to jak to ma się do tezy o powrocie przygodówek zapoczątkowanej dopiero przez Heavy Rain? To, że HR odniosło duży sukces sprzedażowy, to nie znaczy, ze wcześniej przygodówki były olewane przez "poważnych" graczy na rynku.
Czasem trzeba się cofnąć, aby móc pójść dalej.
Moja lista gier ukończonych
W sprawach forum i www piszcie: adam_ok(at)przygodomania.pl

Awatar użytkownika
kassiopestka
Publicysta
Posty: 3442
Rejestracja: 04 stycznia 2012, 21:04
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: http://www.przygodomania.pl/forum/viewt ... 4&start=60
Podziękował(a): 92 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 28 razy
Płeć: Kobieta

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: kassiopestka » 10 kwietnia 2016, 21:14

Ja w ogóle zauważyłam, że ci, którzy grali w przygodówki wieki temu, za czasów Sierry i LucasArts, kiedy były one wiodącym gatunkiem, w momencie kiedy te wszystkie dawne studia zaprzestały działalności, jakby zatrzymali się na etapie, że kiedyś przygodówki, to... a teraz to już na wymarciu. Jakby przez ten cały czas nie pojawiały się inne studia, jakby cały czas nie powstawały kolejne gry, chociażby w Niemczech, gdzie przecież przygodówki kwitną - Daedalic, Animation Arts i inni. Jakby nie było Frogwares czy Pendulo Studios. I dopiero, jak starzy twórcy startują z jakimiś nowymi produktami, to się co poniektórzy ożywiają, nie wiedząc nawet, ile tracą, zamykając się na całą resztę przygodówkowego świata.
Jeśli o mnie chodzi, przygodówki nigdy się nie skończyły, ja akurat zaczęłam się nimi interesować, kiedy już mocno dominowały inne gatunki, a mimo to zawsze miałam w co grać. :)

qwerty
Publicysta
Posty: 1098
Rejestracja: 28 lutego 2012, 15:45
Otrzymał(a) podziękowania: 8 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: qwerty » 12 kwietnia 2016, 17:32

Adam, dysponujesz konkretnymi danymi? Niemcy to za mało, by powiedzieć, że gry przygodowe są mainstreamowe. Syberie zapoczątkowały powrót przygodówek w ogóle, a nie do mainstreamu. Fakt, ta seria jest powszechnie znana, ale to wyjątek. Czy gracze spoza naszego małego śwatka przygodówkowego kojarzą nowe tytuły (poza wspomnianymi przez Ciebie HR i interaktywnymi filmami TellTale)? Znają gry Pendulo? Śmiem wątpić. Mainstream to znajmość marki, niekoniecznie idąca w parze ze świetną sprzedażą.
Na tapecie:
Przygodówka: Space Bar / Professor Leyton and the Diabolical Box (NDS)
RPG: Final Fantasy (PSP) / Mass Effect 3
Taktyczna: Front Mission (SNES)
Survival Horror: Silent Hill
FPS: Half-Life 2: Episode 2
Akcja: Tokyo 42
Logiczna: Babel Tower

Awatar użytkownika
Nfsfan83
Publicysta
Posty: 1043
Rejestracja: 16 września 2014, 13:07
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: viewtopic.php?f=68&t=634&p=29309#p29309
Lokalizacja: Elbląg, Polska
Podziękował(a): 20 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 67 razy
Płeć: Mężczyzna
Kontakt:

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: Nfsfan83 » 12 kwietnia 2016, 18:10

kassiopestka pisze:Ja w ogóle zauważyłam, że ci, którzy grali w przygodówki wieki temu, za czasów Sierry i LucasArts, kiedy były one wiodącym gatunkiem, w momencie kiedy te wszystkie dawne studia zaprzestały działalności, jakby zatrzymali się na etapie, że kiedyś przygodówki, to... a teraz to już na wymarciu. Jakby przez ten cały czas nie pojawiały się inne studia, jakby cały czas nie powstawały kolejne gry, chociażby w Niemczech, gdzie przecież przygodówki kwitną - Daedalic, Animation Arts i inni. Jakby nie było Frogwares czy Pendulo Studios. I dopiero, jak starzy twórcy startują z jakimiś nowymi produktami, to się co poniektórzy ożywiają, nie wiedząc nawet, ile tracą, zamykając się na całą resztę przygodówkowego świata.
Jeśli o mnie chodzi, przygodówki nigdy się nie skończyły, ja akurat zaczęłam się nimi interesować, kiedy już mocno dominowały inne gatunki, a mimo to zawsze miałam w co grać. :)


Do mnie pijesz :oczko: Pendulo taki sam styl 2D to chwalę bardzo, ale już z humorem i dialogami słabiutko. Z Animation Arts znam Tunguske i Lost Horizon nawet ok, choć tła to już 2.5D ciągle jeszcze jest klimat w miarę, tak samo jak Black Mirror. Chodzi mi o to, że może być trochę 3D ale żeby wyglądało na 2D narysowane jak tutaj Gray Matter:

Obrazek

Lost Horizon piękne 2D:

Obrazek

A wracając do głównego wątku, przygodówki jakby były ciągle 2D-2.5D a nie 3D jak Broken 3 i 4 to ciągle by były fajne.
Fan klasycznych 2D point 'n' click przygodówek. Monkey Island 1-3, Broken Sword 1-2 oraz Indiana Jones Fate Of Atlantis.
Poradnik - box https://picasaweb.google.com/1152212250 ... AdaniaPudA
Mój kanał na YT: https://www.youtube.com/user/superbravo666/featured

Awatar użytkownika
Urszula
Administrator
Posty: 9489
Rejestracja: 31 grudnia 2011, 12:05
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował(a): 87 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 109 razy
Płeć: Kobieta

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: Urszula » 12 kwietnia 2016, 18:12

Wszystko zależy jakie jest to 3D. To czy one są fajne nie 3D decyduje, a pomysł na ich fabułę.
___________________________________________________________________________________________________
Moje gry
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Dawstwa Szpiku - KRS 0000202597 - przekaż 1% podatku

kontakt w sprawach PrzygodoManii: urszula(at)przygodomania(kropka)pl

Awatar użytkownika
Vicek
Publicysta
Posty: 1575
Rejestracja: 04 stycznia 2012, 00:53
Lokalizacja: Kielce
Podziękował(a): 3 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 46 razy
Płeć: Mężczyzna
Kontakt:

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: Vicek » 12 kwietnia 2016, 19:27

Nfsfan83 pisze:Pendulo taki sam styl 2D to chwalę bardzo, ale już z humorem i dialogami słabiutko.


Nfsfan83 pisze:Jako fan klasycznych, nie wierzę w to co widzę. Jedne z najlepszych przygodówek 2D:
Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Monkey Island 2: LeChuck's Revenge
Broken Sword 2
Curse of Monkey Island
Runaway: A Road Adventure
i nie ma ich w czołówce??? Kto na to głosował??? współczuję ludziom, którzy nie czują klimatu tych gier... :(


Uważasz, że Runaway zasługuje na miejsce w ścisłej czołówce najlepszych przygodówek i jednocześnie twierdzisz, że w grach Pendulo jest słabiutko z humorem i dialogami?
_________________________________________________________________________________________________
Kanał na youtube o przygodówkach i nie tylko: http://www.youtube.com/user/vicek83

Awatar użytkownika
Nfsfan83
Publicysta
Posty: 1043
Rejestracja: 16 września 2014, 13:07
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: viewtopic.php?f=68&t=634&p=29309#p29309
Lokalizacja: Elbląg, Polska
Podziękował(a): 20 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 67 razy
Płeć: Mężczyzna
Kontakt:

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: Nfsfan83 » 12 kwietnia 2016, 19:37

Wycofuję się z tego że Runaway powinno być w czołówce :) Byłem pod wpływem FPS-a jakiegoś :D
Fan klasycznych 2D point 'n' click przygodówek. Monkey Island 1-3, Broken Sword 1-2 oraz Indiana Jones Fate Of Atlantis.
Poradnik - box https://picasaweb.google.com/1152212250 ... AdaniaPudA
Mój kanał na YT: https://www.youtube.com/user/superbravo666/featured

Awatar użytkownika
Domino
Publicysta
Posty: 263
Rejestracja: 19 sierpnia 2013, 02:48
Lokalizacja: Łódź
Otrzymał(a) podziękowania: 3 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: Domino » 12 kwietnia 2016, 21:55

Co do artykułu bardzo pobieżny. Nie mówiący nic i wyciągający dziwne wnioski. Wspomniane wcześniej odnowienie gatunku dopiero przy Heavy Rain i grach Telltale.
Czy gry przygodowe są mainstreamowe? Nie i prawdopodobnie nigdy już nie będą. Czy to źle, niekończenie, niestety wielkie pieniądze często źle wpływają na rozwój gier, wystarczy zęby nisza gier przygodowych była wystarczająco duża, aby wszystkim opłacało się robić te gry :) Co do upadku gatunku gry przygodowe nie są czymś nadzwyczajnym np. na gatunek RTS jeszcze 10-15 lat temu, gry te święciły triumfy i często to były największe premiery roku. A obecnie jedna czasami 2 większe premiery w ciągu roku. Jak w każdej branży są mody, które przychodzą i odchodzą.
W sumie to tylko grom z gatunku FPS udaje się utrzymać stała i nieprzerwaną popularność na rynku gier.

Awatar użytkownika
Urszula
Administrator
Posty: 9489
Rejestracja: 31 grudnia 2011, 12:05
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował(a): 87 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 109 razy
Płeć: Kobieta

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: Urszula » 12 kwietnia 2016, 22:04

"Agonia" przygodówek trwa nieprzerwanie już kilkanaście lat, więc czy to jest agonia? :)
___________________________________________________________________________________________________
Moje gry
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Dawstwa Szpiku - KRS 0000202597 - przekaż 1% podatku

kontakt w sprawach PrzygodoManii: urszula(at)przygodomania(kropka)pl

Awatar użytkownika
Domino
Publicysta
Posty: 263
Rejestracja: 19 sierpnia 2013, 02:48
Lokalizacja: Łódź
Otrzymał(a) podziękowania: 3 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: Domino » 12 kwietnia 2016, 22:49

Nie zapomnijmy o paru "zgonach", jaki ma za sobą ten gatunek :D

Awatar użytkownika
Urszula
Administrator
Posty: 9489
Rejestracja: 31 grudnia 2011, 12:05
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował(a): 87 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 109 razy
Płeć: Kobieta

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: Urszula » 12 kwietnia 2016, 23:04

Dziwne to zgody, gdy nadal żyją i raz się mają troszkę lepiej raz gorzej, ale nadal żyją :)
___________________________________________________________________________________________________
Moje gry
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Dawstwa Szpiku - KRS 0000202597 - przekaż 1% podatku

kontakt w sprawach PrzygodoManii: urszula(at)przygodomania(kropka)pl

Awatar użytkownika
Adam_OK
Moderator
Posty: 2435
Rejestracja: 24 lutego 2013, 10:28
Lokalizacja: Ząbki koło Warszawy
Podziękował(a): 32 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 31 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: Adam_OK » 12 kwietnia 2016, 23:45

Żadnymi konkretnymi danymi nie dysponuję, ale jeśli co roku w Polsce jest kilkanaście, a na Zachodzie kilkadziesiąt premier i nie są to tylko i wyłącznie "indyki", ale i gry stworzone przez znane w wielu krajach studia, to źle naprawde nie jest i gadanie o jakims odrodzeniu gatunku dopiero gdy jeden czy drugi tytuł odniesie sukces sprzedażowy, to jest to zwykłe przegięcie, a nawet manipulacja.
Czasem trzeba się cofnąć, aby móc pójść dalej.
Moja lista gier ukończonych
W sprawach forum i www piszcie: adam_ok(at)przygodomania.pl

Awatar użytkownika
kassiopestka
Publicysta
Posty: 3442
Rejestracja: 04 stycznia 2012, 21:04
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: http://www.przygodomania.pl/forum/viewt ... 4&start=60
Podziękował(a): 92 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 28 razy
Płeć: Kobieta

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: kassiopestka » 13 kwietnia 2016, 11:00

Nfsfan83 - wybacz, ale (z całą sympatią :) :) :)) zapomniałam o tobie i twoich upodobaniach growych. :P I nie piłam ani do ciebie, ani do nikogo z forum. Miałam na myśli parę osób, które z racji pracy poznałam na przestrzeni lat i które zadawały mi np. pytania, czemu gram w niszowy gatunek albo jaka jest przyczyna ożywienia w przygpdówkach. I tak jak Adam napisał, to ożywienie widziały gdzieś od bardzo niedawna. Znam też parę osób piszących zawodowo o grach, które ożywiły się przy powrotach dawnych sławnych nazwisk, i czytając ich teksty, widzę, że dla nich przygodówki skończyły się gdzieś w latach 90. i powróciły teraz, a pomiędzy - wielka przepaść. W żadną z tych pomiędzy nie grali i nie mają pojęcia, ile stracili.

qwerty
Publicysta
Posty: 1098
Rejestracja: 28 lutego 2012, 15:45
Otrzymał(a) podziękowania: 8 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: qwerty » 13 kwietnia 2016, 12:26

Nie zgodzę się z Tobą, Adam. Większość z tych "kilkudziesięciu" premier to popierdółki, gry na telefony i inne indie. Te "wielkie" firmy/tytuły to jedynie średniaki na arenie międzynarodowej. Czy przygodówki są promowane w środkach masowego przekazu? Czy osoby nie związane ze środowiskiem kojarzą jakieś nowe tytuły? Czy można je łatwo znaleźć na półkach sklepowych, są wystawiane "na widoku"? Nie, nie, nie. Nie dziwię się takim artykułom, jak ten wspomniany w tym wątku, ani upartym powtarzaniem twierdzeń o śmierci gatunku (teraz o jego odrodzeniu dzięki filmom interaktywnym). Póki takie tytuły nie będą gościły na sprzęcie zwykłych, każualowych graczy, nie możemy mówić o mainstreamie. Co by nie mówić gry TellTale i im podobne przywróciły gatunek do świadomości masowego odbiorcy.
Na tapecie:
Przygodówka: Space Bar / Professor Leyton and the Diabolical Box (NDS)
RPG: Final Fantasy (PSP) / Mass Effect 3
Taktyczna: Front Mission (SNES)
Survival Horror: Silent Hill
FPS: Half-Life 2: Episode 2
Akcja: Tokyo 42
Logiczna: Babel Tower

Awatar użytkownika
Adam_OK
Moderator
Posty: 2435
Rejestracja: 24 lutego 2013, 10:28
Lokalizacja: Ząbki koło Warszawy
Podziękował(a): 32 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 31 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: Adam_OK » 13 kwietnia 2016, 14:57

Czy przygodówki są promowane w środkach masowego przekazu? Czy osoby nie związane ze środowiskiem kojarzą jakieś nowe tytuły? Czy można je łatwo znaleźć na półkach sklepowych, są wystawiane "na widoku"? Nie, nie, nie. Nie dziwię się takim artykułom, jak ten wspomniany w tym wątku, ani upartym powtarzaniem twierdzeń o śmierci gatunku (teraz o jego odrodzeniu dzięki filmom interaktywnym). Póki takie tytuły nie będą gościły na sprzęcie zwykłych, każualowych graczy, nie możemy mówić o mainstreamie. Co by nie mówić gry TellTale i im podobne przywróciły gatunek do świadomości masowego odbiorcy.


Mówimy o tym, co się dzieje w Polsce, czy np. w USA albo w Zachodniej Europie? Jeśli o Polsce, to na twoje pytania też odpowiem nie, ale jeśli wyjdziemy poza granice naszego kraju, to zapewne przynajmniej na część z tych pytań można odpowiedzieć tak. A skoro tak, to o żadnej śmierci gatunku ani o jego odrodzeniu dzięki HR czy Telltale mówić nie można.
Czasem trzeba się cofnąć, aby móc pójść dalej.
Moja lista gier ukończonych
W sprawach forum i www piszcie: adam_ok(at)przygodomania.pl

Awatar użytkownika
Rola
Publicysta
Posty: 374
Rejestracja: 09 lipca 2014, 20:13
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował(a): 2 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 6 razy
Płeć: Mężczyzna
Kontakt:

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: Rola » 13 kwietnia 2016, 16:10

Ojej, z przygodówkami jest tak samo jak z książkami/filmami przy których wymagane jest więcej myślenia. Niezależnie od mody, zawsze będzie to nisza/mniejszość, bo większość populacji woli lekkostrawną rozreklamowaną popkulturową papkę.

Nawet snoby przyznają: lekkostrawne nie zawsze musi oznaczać złe. I ja się przyznam, że dla odprężenia przy kolacji nie oglądam "Listy Schindlera", Kieślowskiego itp. Tak samo nie zawsze muszę chcieć pograć w coś wymagającego usilnego główkowania.

qwerty
Publicysta
Posty: 1098
Rejestracja: 28 lutego 2012, 15:45
Otrzymał(a) podziękowania: 8 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Jak niezrozumienie potrzeb pogrążyło gry przygodowe - artykuł

Postautor: qwerty » 13 kwietnia 2016, 18:29

Był taki okres, że w USA sprzedawały się tylko gry z serii Nancy Drew. To był koniec (z dzisiejszej perspektywy tylko hibernacja). Nie wiem, jak to teraz wygląda.
Na tapecie:
Przygodówka: Space Bar / Professor Leyton and the Diabolical Box (NDS)
RPG: Final Fantasy (PSP) / Mass Effect 3
Taktyczna: Front Mission (SNES)
Survival Horror: Silent Hill
FPS: Half-Life 2: Episode 2
Akcja: Tokyo 42
Logiczna: Babel Tower


Wróć do „Archiwum wiadomości”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość