Still life - ciekawostki

Awatar użytkownika
Zagadka
Publicysta
Posty: 209
Rejestracja: 07 lipca 2012, 07:13
Podziękował(a): 2 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 17 razy
Płeć: Mężczyzna

Still life - ciekawostki

Postautor: Zagadka » 17 maja 2017, 14:19

STILL LIFE – ciekawostki
Obrazek
autor: Zagadka

Niniejszy artykuł ujawnia kulisy powstania gry Still life francuskiego studia Microïds oraz przedstawia rozmaite ciekawostki i aluzje, na które można się natknąć podczas śledztwa.

Ciekawostki o grze:

• "Still life" to z angielskiego martwa natura – gatunek malarski, obejmujący kompozycje nieruchomych, najczęściej nieożywionych przedmiotów, dobranych ze względów kompozycyjno-estetycznych lub symbolicznych.

Still Life różni się od poprzedniej części gry – Post Mortem (2002). Nie jest to bezpośrednia kontynuacja, gdyż Still Life ukazuje inne wydarzenia. Klimat kryminału zastąpiono na rzecz ciężkiego thrillera. Sterowanie pierwszoosobowe zmieniono na trzecioosobowe, z różnych ujęć kamery. Grafika i system rozgrywki przypominają ten z wcześniejszej produkcji MicroïdsSyberii (2002). System prowadzenia rozmów uległ zmianie, uniemożliwiając udzielania różnych odpowiedzi na zadawane pytania. Gra jest bardziej liniowa, a sterowanie odbywa się dwójką postaci. Łącznikami z poprzednią częścią są postać Gustava McPhersona (przedtem MacPhersona) i aluzje do pewnych wątków. Nie jest konieczna znajomość Post Mortem, aby zagrać w Still Life.

• Gustav McPerson pierwotnie nie był brany pod uwagę jako dziadek Victori i drugi główny bohater. Jednak po przeczytaniu wstępnego scenariusza, Stéphane Brochu (główna programistka Post Mortem) zasugerowała zmianę na rzecz wyżej wspomnianej postaci.

• Na oficjalnej stronie produkcji znajdowała się mini-gra o nazwie Still Life: Prelude, która była niejako wprowadzeniem do głównej historii.

• Zwiastun promocyjny zawiera dwie sceny, które nie pojawiają się w grze. W pierwszej morderca zdejmuje nóż ze ściany. W drugiej pojawia się niewyraźny zarys mordercy bez cylindra.
Obrazek


Still Life był ostatnim projektem Microïds przed bankructwem w 2005 r., kiedy to firma wraz z pracownikami została wykupiona przez Ubisoft Entertainment, które zamknęło jej oddział w Kanadzie. Ubisoft na szczęście nie posiadł praw do wartości intelektualnych Microïds i już 28 listopada 2007 r. MC2 France oficjalnie ogłosiło reaktywację francuskiej firmy.

• Otwarte zakończenie gry wzburzyło część graczy. Od samego początku kontynuacja nie była planowana. Finał pierwszej części powstał w wyniku przedwczesnego wyczerpania się budżetu. Dowodzi tego wypowiedź jednego z byłych pracowników Microïds, zamieszczona na forum serwisu Adventure Gamers:

Planowano cały epizod w Los Angeles w 1954 i 2005 roku, a także w Chicago w latach 1932 i 2005. Mieliśmy ponownie przejąć kontrolę nad Gusem McPhersonem, ścigając mordercę w Chicago lat 30. Ta część gry byłaby wprowadzeniem do Los Angeles 1954 roku, w której dowiedzielibyśmy się o związku pomiędzy morderstwami i obrazem „Uczeń”. Oryginalny scenariusz zakładał dwa zakończenia. Gracz miałby szansę zdecydować o losie mordercy – moglibyśmy go aresztować lub zastrzelić. Spodobał nam się ten pomysł, bo pomyśleliśmy, że będzie zabawnie upoważnić gracza do podjęcia wyboru, jak powinna zakończyć się ta historia.

• W 2009 roku ukazała się kontynuacja gry – Still Life 2, stworzona już przez inną ekipę. Historia skupia się wokół zupełnie nowej sprawy, miejscami przywołując tę z pierwszej części.

Ciekawostki w grze:

• Utwór sakralny odtwarzany podczas filmu wprowadzającego to Requiem d-moll KV 626 (msza żałobna) Wolfganga Amadeusza Mozarta i jego ostatnia, niedokończona kompozycja z 1791 r. Nie została uwzględniona w liście twórców gry.

• Tytuły rozdziałów zamieszczone w dziennikach Gusa i Vic są powiązane z różnymi dziełami sztuki. W polskiej wersji gry nie uchwycono odpowiedniego przekładu nazw wszystkich obrazów:

1. Lekcja anatomii – obraz Rembrandta (org. Lekcja anatomii doktora Tulpa).
Obrazek

2. Pamięć pozostaje – obraz Salvadora Dali (org. Trwałość pamięci).
Obrazek

3. Stary człowiek w cylindrze – portret autorstwa Vincenta van Gogha (org. Mężczyzna Sierota w Cylindrze).
Obrazek

4. Sypialnia Kuby Rozpruwacza – obraz Waltera Sickerta.
Obrazek

5. Ogród ziemskich rozkoszy – tryptyk Hieronima Boscha.
Obrazek

6. Krzyk – obraz Edvarda Muncha.
Obrazek


• W rozdziale 1 Victoria droczy się z zaprzyjaźnioną agentką nazywając ją „Clarice”. To aluzja do Clarice Starling, agentki znanej z Milczenia owiec i Hannibala – thrillerów ze słynną postacią doktora Hannibala Lectera autorstwa amerykańskiego pisarza Thomasa Harrisa.
Obrazek


• W terenówce Victorii znajduję się urządzenie łudząco podobne do „kondensatora strumienia” wehikułu czasu z filmu Roberta Zemeckisa Powrót do przyszłości (Back to the Future) z 1985 r.
Obrazek

Obrazek


• Zdjęcia w raportach FBI z sekcji zwłok to stylizowane i obrobione zdjęcia twórczyń gry.
Obrazek


• Oglądając mikroskop w kostnicy, Victoria zasugeruje, że mogłaby sobie przebadać krew na obecność midichlorianów. Midichloriany to w świecie filmowej sagi Gwiezdnych wojen (Star Wars) tajemnicze mikroskopijne formy życia lub organelle, istniejące w różnym stężeniu w komórkach żywych istot i będące z nimi w symbiozie.
Obrazek


• W pokoju monitoringu leży talia „Reanimatora” z kolekcjonerskiej gry karcianej fantasy - Magic: The Gathering.
Obrazek


• Żart o zamachowcu zza trawiastego pagórka, który wisi na korytarzu w biurze dotyczy niezidentyfikowanego zabójcy prezydenta Johna F. Kennedy'ego. Załączony numer telefonu wskazuje rok tego wydarzenia - 22 listopada 1963 r.
Obrazek


• Obraz, który wisi w pokoju na piętrze domu Pata, przedstawia wizerunek głowy Bafometa. Nad tym reliktem śledztwo prowadził Gustav McPherson w grze Post Mortem.
Obrazek


• Kolejną aluzję do Post Mortem znajdziemy we wstępnej pracy magisterskiej Vaclawa Kolara, gdzie wspomniano o śledztwie Gustava we Francji nad sprawą państwa Whyte.
Obrazek


• Gdy porozmawiamy z ojcem Victorii, stwierdzi, że nie znalazł jej figurki Memoricka. Memorick to postać głównego bohatera wcześniejszej gry Microïds Memorick: The Apprentice Knight. Aktorka Sara Leger (Victoria McPherson) użyczyła głosu w obydwu produkcjach.
Obrazek


• Akcja gry w retrospekcjach rozgrywa się w dzielnicy Perlovka – słynnej dzielnicy czerwonych latanii w Czechach.

• Gustav twierdzi, że Ida posiada najlepsze nogi w Europie Wschodniej - jest to błąd, albowiem Czechy znajdują się w Europie Środkowej.
Obrazek


• Praska gazeta, którą możemy przeczytać na komendzie nosi nazwę "Prague Daily Monitor". To żart twórców do elektronicznego dziennika o tej samej nazwie, wydawanego po angielsku od 2003 roku i pokrywający bieżące wydarzenia w Czechach.
Obrazek


• Właściciel kruka ze spalonej praskiej dzielnicy to prawdopodobnie Kuba Rozpruwacz – zabójca prostytutek, który działał w Londynie w 1888 r. Decydować może o tym fakt, że właściciel kruka zna się na pracy policji i jak twierdzi, pochodzi z Londynu. Morderstwa w grze zbliżone są do sposobu działania Kuby Rozpruwacza, a jego ofiarą padło pięć prostytutek (gra zaczyna się od informacji o morderstwie piątej prostytutki). Gustav wspomina o mordercy w narracji na początku rozdziału 2.
Obrazek


• Jedną z książek w poczekalni komendy praskiej policji jest Więzień Zendy (Prisoner of Zenda) autorstwa Anthony’ego Hope’a.

• Obrazy na praskiej komendzie należą do słynnego czeskiego malarza – Alfonsa Muchy. W pamiętniku Gus wspomina też innego czeskiego artystę - Frantiska Kupkę.
Obrazek

Obrazek


• W animacji na złomowisku pies atakujący Gustava nie posiada ani obroży ani łańcucha. Pojawiają się one dopiero w następnym ujęciu.
Obrazek

Obrazek


• Łódź na złomowisku nazywa się Pequod. Pequod to fikcyjna XIX-wieczna łódź wielorybnicza z książki Moby Dick (1851), amerykańskiego pisarza Hermana Melville’a.
Obrazek


• Na złomowisku Gustav odnajduje niemieckie działo z czasów I wojny światowej – Grubą Bertę.
Obrazek


• Wiszący w kampusie plakat filmu Mechaniczny koszmar (Clockwork Nightmare) przedstawia w roli głównej robota Oscara. Oscar to postać maszynisty z innej gry przygodowej MicroïdsSyberia (2002). Nazwisko Boris Phakoff to aluzja do aktora filmów grozy Borisa Karloffa (a także gra słowna do ‘*** off’). Reszta nazwisk należy do twórców gry: Thomasa Rodrigueza i Jacques’a Marcouxa. Sam plakat jest parodią amerykańskich horrorów sci-fi z lat 50. XX wieku, m.in. Dnia, w którym zatrzymała się Ziemia (The Day the Earth Stood Still) z 1951 r. czy Zakazana planeta (Forbidden Planet) z 1956 r.
Obrazek

Obrazek


• Strzępek plakatu w mieszkaniu Vaclawa Kolara głosi: "I want to believe" (Chcę wierzyć). Taki plakat można znaleźć w biurze agenta Foxa Muldera z serialu Z archiwum X (The X Files).
Obrazek[

Obrazek


• "Laureaci", których wymienia Victoria na zdjęciach w sypialni Vaclava, to słynni amerykańscy mordercy: Ted Bundy, John Wayne Gacy, David Berkowitz, Richard Ramirez, Albert Fish, Gary Ridgway oraz Albert DeSalvo.
Obrazek


• W sypialni w kampusie znajduje się książka Wahadło Foucaulta włoskiego pisarza Umberto Eco. Powieść posiada wątki okultystyczne oraz opis zakonu różokrzyżowców (zakon ten pojawia się w grze Post Mortem).
Obrazek


• W jednej ze scen Victoria wspomni o znanej amerykańskiej drużynie koszykarskiej – Hawks.

• Agent Miller opisuje sytuację w biurze odniesieniem do serialu Policjanci z Miami (oryg. Miami Vice) – amerykański kryminalny serial telewizyjny, emitowany od 1984 r.
Obrazek


• Na wieść o zwolnieniu Victoria odpowiada szefowi cytatem z filmu Czarny deszcz (Black Rain) Ridleya Scotta z 1989 r.: "I usually get kissed before I get fucked".
Obrazek


• Victoria odśpiewa kawałek piosenki "Should I Stay or Should I Go Now" zespołu The Clash w jednej ze scen.

• Na początku rozdziału 5 oficer Miller porównuje pokój Victorii do horroru Wysłannik piekieł (Hellraiser) z 1987 r. autorstwa Clive'a Barkera.
Obrazek


• W rozdziale 5 w księdze klubu Czerwonej Latarni figurują nazwiska twórców gry i innych znanych osobistości:

- Mathieu Aerni – grafik modeli otoczenia i tekstur
- Terence Chiu – główny programista
- Julian Bailey – kierowca F1
- Thomas Rodrigue – grafik modeli otoczenia i tekstur
- Philippe Greffard – animator sekwencji filmowych
- Hubert Corriveau – główny grafik, grafik modeli otoczenia i tekstur
- Patrick Gagné – grafik modelowania postaci i tekstur
- Dom Mercury (skrót od Dominic Mercure) – projektant
- Patrick Gosselin – animator sekwencji filmowych
- Johannes Thé – grafik modeli otoczenia i tekstur
- David Chapman (skrót od Davida Champagne, skrót prawdopodobnie odnosi się do zabójcy muzyka Johna Lennona) – grafik PC
Obrazek


• W polskim tłumaczeniu pojawia się błąd, gdy Victoria w rozmowie z Claire nazywa jeden z obrazów „Ułaskawieniem grzesznika” zamiast „Odpuszczeniem grzechów”.
Obrazek


• W rozmowie z Claire Victoria przywołuje sprawy kilku amerykańskich morderców, którzy działali w duecie: dusiciele z Hillside (Kenneth Alessio Bianchi i Angelo Buono) oraz Henry Lee Lucas i Ottis Toole.
Obrazek


• Przeglądając pliki dźwiękowe w katalogu z grą, można natknąć się na kwestię Victorii, którą wypowiada Richard (nie pojawia się ona w grze). Nazwa pliku to Vladez – nie ma w exelu.
Plik można znaleźć C:\Gry\Microids\Still Life\RESSOURCES\RStillLife\SOUNDS\VOICES

• Jeden z obrazów w galerii Richarda nosi tytuł „Dr Hyde”. To aluzja do opowiadania Doktor Jekyll i pan Hyde (Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde) o londyńskim prawniku, który prowadzi dochodzenie w sprawie dziwnego zdarzenia pomiędzy jego przyjacielem, dr Henrym Jekyllem, a mizantropijnym Edwardem Hyde'em. Nowela ta jest znana jako portret psychopatologii i podwójnej osobowości.
Obrazek


• Obraz „Beatrycze” stanowi aluzję do Beatrycze Portinari, (wł. Beatrice Portinari), Włoszki z Florencji, którą Dante Alighieri umieścił w swoim poemacie Boska komedia (wł. Divina Commedia). W utworach Dantego Beatrycze pełni rolę ideału kobiety oraz symbolu teologii i mądrości (podobnie jak kobieta na obrazie w grze).
Obrazek


• Pod koniec gry, kiedy Victoria dostaje wezwanie do kampusu, możemy wpierw zajrzeć do galerii Richarda, po czym z niej wyjść, dzięki czemu Victoria odbierze telefon z wiadomością, gdzie przebywa Richard (ten element gry jest bardzo często niezauważany przez graczy).
Obrazek


Jeśli znacie jeszcze jakieś ciekawostki związane ze Still Life albo znaleźliście błędy, napiszcie.
Ostatnio zmieniony 17 maja 2017, 14:29 przez Zagadka, łącznie zmieniany 2 razy.
"Przygodówka jest niczym innym, jak dobrą opowieścią, obleczoną w zajmujące zagadki, które gładko wpasowują się w historię i bohaterów, a do tego cieszącą wzrok i słuch" - Roberta Williams

Awatar użytkownika
Monttsserat
Moderator
Posty: 67
Rejestracja: 17 lutego 2013, 17:53
Podziękował(a): 4 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 4 razy
Płeć: Kobieta
Kontakt:

Re: Still life - ciekawostki

Postautor: Monttsserat » 17 maja 2017, 14:23

Lepiej wspierać rodzimych artystów, niż być ignorantem

http://www.annaalternatywnie.blogspot.com
http://www.annateodorczyk.com

Awatar użytkownika
MrPepka
Przyjaciel forum
Posty: 325
Rejestracja: 08 sierpnia 2016, 15:18
Podziękował(a): 5 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 13 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Still life - ciekawostki

Postautor: MrPepka » 17 maja 2017, 14:31

Zagadka gdzie są obrazki?

Awatar użytkownika
Urszula
Administrator
Posty: 9438
Rejestracja: 31 grudnia 2011, 12:05
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował(a): 87 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 109 razy
Płeć: Kobieta

Re: Still life - ciekawostki

Postautor: Urszula » 17 maja 2017, 14:36

Są wszystkie :)
___________________________________________________________________________________________________
Moje gry
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Dawstwa Szpiku - KRS 0000202597 - przekaż 1% podatku

kontakt w sprawach PrzygodoManii: urszula(at)przygodomania(kropka)pl

Awatar użytkownika
MrPepka
Przyjaciel forum
Posty: 325
Rejestracja: 08 sierpnia 2016, 15:18
Podziękował(a): 5 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 13 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Still life - ciekawostki

Postautor: MrPepka » 17 maja 2017, 14:44

MI się nie wyświetlają. Ciekawe od czego to zależy? :mysli:

Matwiej
Posty: 5
Rejestracja: 07 maja 2017, 10:56
Podziękował(a): 5 razy
Płeć: Nieokreślona

Re: Still life - ciekawostki

Postautor: Matwiej » 17 maja 2017, 15:51

Obrazki są na dropboxie do którego nie mamy dostępu lub trzeba się zalogować a nie jesteśmy ;)

Awatar użytkownika
Urszula
Administrator
Posty: 9438
Rejestracja: 31 grudnia 2011, 12:05
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował(a): 87 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 109 razy
Płeć: Kobieta

Re: Still life - ciekawostki

Postautor: Urszula » 17 maja 2017, 16:00

Sprawdźcie teraz proszę.
___________________________________________________________________________________________________
Moje gry
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Dawstwa Szpiku - KRS 0000202597 - przekaż 1% podatku

kontakt w sprawach PrzygodoManii: urszula(at)przygodomania(kropka)pl

Matwiej
Posty: 5
Rejestracja: 07 maja 2017, 10:56
Podziękował(a): 5 razy
Płeć: Nieokreślona

Re: Still life - ciekawostki

Postautor: Matwiej » 17 maja 2017, 16:05

Teraz jest ok ;)

Awatar użytkownika
MrPepka
Przyjaciel forum
Posty: 325
Rejestracja: 08 sierpnia 2016, 15:18
Podziękował(a): 5 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 13 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Still life - ciekawostki

Postautor: MrPepka » 17 maja 2017, 16:11

Potwierdzam.

Awatar użytkownika
Monttsserat
Moderator
Posty: 67
Rejestracja: 17 lutego 2013, 17:53
Podziękował(a): 4 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 4 razy
Płeć: Kobieta
Kontakt:

Re: Still life - ciekawostki

Postautor: Monttsserat » 17 maja 2017, 16:28

Tragedia z tym dropboxem, ale co poradzić :/
Lepiej wspierać rodzimych artystów, niż być ignorantem

http://www.annaalternatywnie.blogspot.com
http://www.annateodorczyk.com


Wróć do „Still life”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość