Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Awatar użytkownika
Xantia
Przyjaciel forum
Posty: 896
Rejestracja: 28 lutego 2012, 15:15
Lokalizacja: mała Wielkopolska
Podziękował(a): 3 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 1 raz
Płeć: Mężczyzna

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: Xantia » 28 lutego 2016, 23:03

Możemy się zabawić w pytania, jakie czynniki decydują o indywidualnych preferencjach. Każdy ma inną emocjonalność, inteligencję i wrażliwość, zmysł przestrzenny, lub jego brak. Jakie środowisko i kultura go ukształtowała. Co czytał, czym się interesuje, jak bardzo i jakie zmysły ma wyostrzone, lub przytępione, jaki wpływ na jego postrzeganie i doznania ma wykonywany przez niego zawód. W jakim otoczeniu przebywał - góry, morze, jeziora, lasy, wielkie miasta, lub małe miasteczka. Co przeżył i w jakim jest wieku, bo w miarę upływu lat, postrzeganie pewnych rzeczy też ulega zmianie. I w końcu z jakim mózgiem się urodził i zapisanymi w jego genach talentami. To wszystko, właściwie można nie jedno jeszcze dodać, ma wpływ na nasz niepowtarzalny gust. I tu można jedynie dyskutować o tym jak bardzo się różnimy pod tym względem. I bardzo dobrze, że tak jest. Inaczej byłoby okropnie nudno i bylibyśmy jak maszyna, która wykonuje ciągle ten sam produkt z jednakowej sztancy. Z tych względów, obcy gust może wydać mi się dziwny. Jest dziwny, bo przeze mnie niezrozumiały. Rozumiem więc, że nie jestem wstanie go zrozumieć i to mi wystarcza :oczko:

Awatar użytkownika
Vicek
Publicysta
Posty: 1644
Rejestracja: 04 stycznia 2012, 00:53
Lokalizacja: Kielce
Podziękował(a): 4 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 52 razy
Płeć: Mężczyzna
Kontakt:

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: Vicek » 29 lutego 2016, 15:17

Nfsfan83 pisze:Napiszę to co napisałem w komentarzu pod filmem:

Jako fan klasycznych, nie wierzę w to co widzę. Jedne z najlepszych przygodówek 2D:
Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Monkey Island 2: LeChuck's Revenge
Broken Sword 2
Curse of Monkey Island
Runaway: A Road Adventure
i nie ma ich w czołówce??? Kto na to głosował??? współczuję ludziom, którzy nie czują klimatu tych gier... :(


Ponad 60 osób oddało głos na swoje ulubione przygodówki. Ulubione, czyli niekoniecznie najlepsze. Głosowali ludzie z różnym przygodówkowym doświadczeniem.
Ja Runawaya nie umieściłbym nawet w swoim TOP 50. Za współczucie dziękuję :)
_________________________________________________________________________________________________
Kanał na youtube o przygodówkach i nie tylko: http://www.youtube.com/user/vicek83

Awatar użytkownika
Nfsfan83
Publicysta
Posty: 1135
Rejestracja: 16 września 2014, 13:07
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: viewtopic.php?f=68&t=634&p=29309#p29309
Lokalizacja: Elbląg, Polska
Podziękował(a): 26 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 72 razy
Płeć: Mężczyzna
Kontakt:

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: Nfsfan83 » 29 lutego 2016, 17:49

Proszę bardzo :) Żeby nie było, ja nie czuje w ogóle nowych 3D przygodówek :P
Fan klasycznych 2D point 'n' click przygodówek. Poradnik - box https://photos.google.com/share/AF1QipO ... pGZ0xkbzNn
Mój kanał na YT: https://www.youtube.com/user/superbravo666/featured

Awatar użytkownika
Sir_Kiełbasa
Przygodożerca
Posty: 2020
Rejestracja: 01 sierpnia 2013, 18:46
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: Gothic 1 i 2, Lotus 3, Montezuma's Revenge, Red Baron, Sokoban, International Karate
Podziękował(a): 4 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 18 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: Sir_Kiełbasa » 29 lutego 2016, 18:00

Nfsfan83 pisze:Proszę bardzo :) Żeby nie było, ja nie czuje w ogóle nowych 3D przygodówek :P


A stare przygodówki 3d? ;)

To robi ktoś ten top na forum? Dość gadania.

Awatar użytkownika
Szczery
Publicysta
Posty: 216
Rejestracja: 11 stycznia 2016, 21:02
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: viewtopic.php?p=45388#p45388
Podziękował(a): 6 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 2 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: Szczery » 07 marca 2016, 00:38

Mnie obecność Wolfa aż zniesmaczyła. Bardzo lubię tę grę, zwłaszcza jako fan serii Fables, ale ta gra absolutnie wg. mnie nie zasługuje na miano przygodówki. Pierwszy epizod sugerowałby coś innego, lecz tworząc kolejne Telltale jednoznacznie odcięło się do klasycznego pojęcia przygodówki, tworząc po prostu interaktywny film. Bardzo dobry, lecz nie mający tak naprawdę wiele wspólnego pod względem gameplayu z resztą tytułów.

Vicek - pociesz się, że ja też nie rozumiem fenomenu Runawaya :P Ale nie może mi się podobać wszystko.
Aktualnie grane:
Rogue Galaxy
Tex Murphy - Martian Memorandum
Murdered: Soul Suspect

qwerty
Publicysta
Posty: 1117
Rejestracja: 28 lutego 2012, 15:45
Otrzymał(a) podziękowania: 8 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: qwerty » 07 marca 2016, 10:32

twig pisze:
qwerty pisze:I jeszcze jedno :) Czy faktycznie gry Telltale to nie są przygodówki? To czym są? Do jakiego innego gatunku je przyrównać? Ktoś kiedyś zauważył, że wszystko się zmienia, ewolucja, regresja, nieważne. Jakkolwiek by tego nie nazwać, to gry tekstowe już dawno zostawiliśmy archiwistom i fanatykom. Czyli co? Prawdziwa przygodówka to tekstówka?

Tyle że różnica między tekstówką a graficznym point'n'clickiem jest mniejsza niż między point'n'clickiem a tasiemcami od TellTalle czy "przeżyciami" typu Zaginięcie Ethana Cartera. Zmiana nie dotyczy interfejsu czy sposobu przedstawiania wydarzeń, tylko tego co najważniejsze - gameplayu. Przestajemy rozwiązywać zagadki na rzecz podejmowania decyzji i "doświadczania" - czyli mówiąc krótko, te gry stają się interaktywnymi filmami/serialami. Nie wiem, czy to jest jest jeszcze jakiś podtyp gier przygodowych czy już zupełnie nowy gatunek - to pokaże czas.

Nie do końca się zgodzę. Gry tekstowe dawały złudzenie nieograniczonych możliwości, to gracz decydował, co chce zrobić. Naturalnie, aby uzyskać jakiś efekt, programista musiał wcześniej przewidzieć jego działanie. Ale od czego byli testerzy? Dobrze napisane gry rozumiały wiele synonimów, reagowały na wiele komend, nawet ściśle nie związanych z fabułą. Użytkownik mógł się poczuć, jakby nic go nie ograniczało (no, prawie ;)). Wprowadzenie interfejsu point'n'click zniszczyło to wszystko. Grafika wypchnęła wyobraźnię, uproszczony interfejs ograniczył kombinowanie. Zwróćcie uwagę, że dość szybko pasek komend został zastąpiony przez LPM i PPM (np. Beneath a Steel Sky). Wtedy też ortodoksyjni fani nie chcieli zaakceptować zmian. Historia pokazała kto miał rację.
Na tapecie:
Przygodówka: Space Bar / Professor Leyton and the Diabolical Box (NDS)
RPG: Final Fantasy (PSP)
Taktyczna: Front Mission (SNES)
Survival Horror: Silent Hill
FPS: Half-Life 2: Episode 2
Akcja: Little Nightmares: Secrets of the Maw
Logiczna: Babel Tower

Awatar użytkownika
Szczery
Publicysta
Posty: 216
Rejestracja: 11 stycznia 2016, 21:02
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: viewtopic.php?p=45388#p45388
Podziękował(a): 6 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 2 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: Szczery » 07 marca 2016, 11:11

Zarówno przygodówki tekstowe, jak i te z paskiem komend czy też te z interfejsem opartym na myszce i bezpośrednim klikaniu lub SCUMMowskim zakresie czynności - mają w sobie to wspólnego, że wymagają od gracza uważnej eksploracji lokacji, użycia głowy aby domyśleć się jaki przedmiot gdzie użyty pchnie fabułę do przodu, swobodnego poruszania się między jednym miejscem a drugim aby samemu wyciągnąć wniosek "co dalej?". Tak, ogromna większość tych gier jest liniowa, ale nie oznacza to, że nie było pewnej szerokiej swobody. Nowe produkcje od Telltale niestety tej swobody, przez którą rozumiem wspomniane przeze mnie powyżej cechy, nie mają za grosz. Wolf Among Us ciągnie nas po prostu po określonych, zamkniętych przestrzeniach, aby pozwolić nam wziąć udział w konkretnej scenie poprzez wybranie danej kwestii czy w kluczowych, wybranych przez grę momentach dokonanie jakiegoś wyboru. Wiecie, co mi tak naprawdę przypomina? To: https://pl.wikipedia.org/wiki/Dragon%27s_Lair

Jest to mniej zauważalne w pierwszym epizodzie, bo tam jeszcze dało się wyczuć nutkę hybrydowości z point&clickami, ale w późniejszych to zanika wręcz całkowicie (zauważyliście, że w ostatnim czy też ostatnich dwóch odcinkach nawet nie było już inwentarza z przedmiotami? Pozbyto się go zapewne dlatego, że trzymane tam przedmioty nie przydały się ani razu). Dlatego ja nie nazwę tej gry przygodówką, dla mnie to raczej osobny gatunek, który wspólnie dla nas odkrywają (czy też odkrywają na nowo, patrz: Dragon's Lair) Quantic Dreams i Telltale Games.
Aktualnie grane:
Rogue Galaxy
Tex Murphy - Martian Memorandum
Murdered: Soul Suspect

Awatar użytkownika
twig
Przyjaciel forum
Posty: 1478
Rejestracja: 25 lutego 2012, 12:41
Podziękował(a): 19 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 35 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: twig » 07 marca 2016, 11:31

Ja obstaję przy swoim zdaniu. Za odejściem od interfejsu tekstowego do klikanego zbioru kilku komend, który stopniowo ograniczano, aż w końcu pozostało kontekstowe klikanie lewym i prawym przyciskiem myszki, stał moim zdaniem bardzo trafny argument - przeważająca większość tych nadmiarowych interakcji niczego nie wnosiła. Gry jak z karabinu wypluwały całymi seriami te same standardowe komunikaty typu "nie mogę tego zjeść", "nie mogę z tym porozmawiać", "nie mogę tego temu dać" itp. Więc tak naprawdę ograniczono jedynie nieistotne interakcje, które mogły być co najwyżej okazją do rzucania przez głównych bohaterów ironicznych komentarzy.

Istota gier przygodowych pozostała ta sama - przezwyciężanie kolejnych przeciwności (rozwiązywanie zagadek), aby poznać jakąś opowieść.

Nowe "przeżycia", "symulatory spaceru" czy "interaktywne seriale" odrzucają ten według mnie bardzo ważny element i serwują graczowi opowieść, której poznanie wymaga od niego minimalnego wysiłku. W wielu przypadkach te multimedialne twory można by bez większego problemu zrealizować w postaci tradycyjnego filmu bądź serialu, bo podejmowane w nich decyzje i tak prowadzą do jednego z góry założonego rezultatu.

Krótko mówiąc poprzednia "rewolucja" objęła jedynie interfejs (graficzne lokacje zamiast opisów tekstowych, myszka zamiast klawiatury), a teraz mamy do czynienia z odrzuceniem tego, co dla wielu osób jest istotą przygodówek - czyli rozwiązywania problemów.
Hurra i wciąż szukasz dziur
Gram: Inner World 2
W sprawach PrzygodoManii piszcie na twig(małpa)przygodomania(kropka)pl
Przygodomania - z miłości do przygodówek. Wszystko o przygodówkach: solucje, recenzje, galerie, łatki, zapisy z gier

qwerty
Publicysta
Posty: 1117
Rejestracja: 28 lutego 2012, 15:45
Otrzymał(a) podziękowania: 8 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: qwerty » 07 marca 2016, 13:31

Rozwiązywać problemy można na różnych płaszczyznach, nie tylko poprzez użycie przedmiotu lub poznanie kodu/kombinacji. Jakby się uprzeć, to można Dragon's Lair zakwalifikować do naszego gatunku. Na najwyższym poziomie trudności brakuje podpowiedzi i gracz jest zmuszony do podejmowania szybkich decyzji, jedynie obserwując otoczenie. Tak, wiem, na tej samej zasadzie działają gry akcji, ale w tym wypadku zręczność nie jest wymagana. Oczywiście, nie widzę przeszkód, by połączyć to co najlepsze z gier TellTale z zagadkami. Dlaczego nikt tego nie robi? Ok, nie grałem w Life is Strange, podobno tytuł oferuje więcej gameplaya od konkurencji.

Jest wiele przygodówek, klasycznych i nowych, gdzie eksploracja jest ograniczona do minimum. Żeby daleko nie szukać, np. "Agent Gliniarz", "Fire". Pierwsze epizody The Walking Dead nie odstają od nich zbytnio, a wszyscy chyba się zgodzimy, że to jednak są przygodówki. Tak więc argument sam w sobie jest "inwalidą".
Na tapecie:
Przygodówka: Space Bar / Professor Leyton and the Diabolical Box (NDS)
RPG: Final Fantasy (PSP)
Taktyczna: Front Mission (SNES)
Survival Horror: Silent Hill
FPS: Half-Life 2: Episode 2
Akcja: Little Nightmares: Secrets of the Maw
Logiczna: Babel Tower

Awatar użytkownika
twig
Przyjaciel forum
Posty: 1478
Rejestracja: 25 lutego 2012, 12:41
Podziękował(a): 19 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 35 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: twig » 07 marca 2016, 14:26

Pierwsze epizody... I zobacz jak wyglądają kolejne. Zagadki ulegają atrofii i pozostaje tylko oglądanie akcji i od czasu do czasu kliknięcie czegoś lub wciśnięcie spacji. Symulatory spaceru idą jeszcze dalej - nie dość, że nie ma w nich zagadek, to i fabuła często jest jedną wielką reminiscencją wydarzeń, które wydarzyły się "kiedyś", a my teraz tylko podziwiamy przyrodę i wysłuchujemy "myśli" bohatera (bądź znajdujemy sterty kartek z pamiętnika rozrzuconych po lesie...). Tego typu gry stanową rozrywkę porównywalną z oglądaniem filmu czy czytaniem książki, więc są atrakcyjne. Na ich korzyść przemawia też to, że łatwiej jest je zaprojektować i wyprodukować (niż klasyczną przygodówkę o porównywalnej jakości audiowizualnej). Jednak przecież każdy widzi, że te gry są inne, niż klasyczne przygodówki point'n'click - tego nie da się ukryć. Według mnie wrzucanie do tego samego worka rozbudowanej klasycznej przygodówki z nawet najlepszym symulatorem spaceru to krzywdzenie zarówno klasycznych przygodówek jak i tych nowoczesnych "przeżyć" - moim zdaniem to są odmienne produkty przeznaczone dla zupełnie innych odbiorców. To, że ktoś lubi jabłka i pomarańcze nie znaczy, że jabłka to pomarańcze.
Hurra i wciąż szukasz dziur
Gram: Inner World 2
W sprawach PrzygodoManii piszcie na twig(małpa)przygodomania(kropka)pl
Przygodomania - z miłości do przygodówek. Wszystko o przygodówkach: solucje, recenzje, galerie, łatki, zapisy z gier

qwerty
Publicysta
Posty: 1117
Rejestracja: 28 lutego 2012, 15:45
Otrzymał(a) podziękowania: 8 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: qwerty » 07 marca 2016, 15:24

Cały czas używasz określenia "klasyczne", ale gatunek jest zbyt różnorodny, by ograniczać się tylko do nich. Z resztą się zgadzam.
Na tapecie:
Przygodówka: Space Bar / Professor Leyton and the Diabolical Box (NDS)
RPG: Final Fantasy (PSP)
Taktyczna: Front Mission (SNES)
Survival Horror: Silent Hill
FPS: Half-Life 2: Episode 2
Akcja: Little Nightmares: Secrets of the Maw
Logiczna: Babel Tower

Awatar użytkownika
twig
Przyjaciel forum
Posty: 1478
Rejestracja: 25 lutego 2012, 12:41
Podziękował(a): 19 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 35 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: twig » 07 marca 2016, 15:56

Klasyczne, czyli takie, w których mamy fabułę i zagadki wymagające od gracza czegoś więcej, niż wciśnięcie klawisza czy wybranie raz na 15 minut jednej z opcji dialogowych. Wiem, że te produkowane ostatnio "przeżycia" nie są niczym nowym i rozwijają pomysły, które pojawiały się już wcześniej w grach komputerowych, więc jakby ktoś się uparł, to mógłby twierdzić, że te gry też są w jakimś sensie klasyczne. Po prostu z braku wyraźnego określenia przynależności gatunkowej (to jeszcze przygodówki czy już nowy gatunek) starałem się jakoś odróżnić gry tworzone według przeważającego do tej pory "standardu" (jeśli można to tak nazwać) od tych nowych, odchudzonych propozycji.
Hurra i wciąż szukasz dziur
Gram: Inner World 2
W sprawach PrzygodoManii piszcie na twig(małpa)przygodomania(kropka)pl
Przygodomania - z miłości do przygodówek. Wszystko o przygodówkach: solucje, recenzje, galerie, łatki, zapisy z gier

Awatar użytkownika
Urszula
Administrator
Posty: 9960
Rejestracja: 31 grudnia 2011, 12:05
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował(a): 103 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 121 razy
Płeć: Kobieta

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: Urszula » 07 marca 2016, 15:58

Jakiekolwiek argumenty się nie przytoczy, nie zmienia to faktu, że "symulacja spaceru" nadal nią pozostaje, i tak naprawdę nie powinna być nazwana przygodówką, tylko jej hybrydą. Pozwolę sobie napisać za twigiem "Istota gier przygodowych pozostała ta sama - przezwyciężanie kolejnych przeciwności (rozwiązywanie zagadek), aby poznać jakąś opowieść." Czyli muszę się postarać, rozwiązać kolejne zadania, by poznać dalszą historię, a nie poznać historię, bo idę.
___________________________________________________________________________________________________
Moje gry
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Dawstwa Szpiku - KRS 0000202597 - przekaż 1% podatku

kontakt w sprawach PrzygodoManii: urszula(at)przygodomania(kropka)pl

Awatar użytkownika
jackowsky
Przyjaciel forum
Posty: 1362
Rejestracja: 07 stycznia 2013, 12:39
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: viewtopic.php?f=68&t=634&start=50#p9799
Lokalizacja: Chorzów
Podziękował(a): 20 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 17 razy
Płeć: Nieokreślona

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: jackowsky » 07 marca 2016, 16:24

Czyli gdy opcję dialogową wybieramy co 14 minut to jeszcze jest przygodówka, a gdy co 16 minut to już nie? I nie bierz tego do siebie. :)
Ostatnio skończone: Pillars of Eternity II: Deadfire PL (80%), Full Throttle PL (50%), The Curse of Monkey Island PL, My Brother Rabbit PL
Gram: TSIOQUE PL
W tle: Battle Chasers: Nightwar PL

Awatar użytkownika
twig
Przyjaciel forum
Posty: 1478
Rejestracja: 25 lutego 2012, 12:41
Podziękował(a): 19 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 35 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Wyniki plebiscytu na ulubione przygodówki

Postautor: twig » 07 marca 2016, 16:51

jackowsky pisze:Czyli gdy opcję dialogową wybieramy co 14 minut to jeszcze jest przygodówka, a gdy co 16 minut to już nie? I nie bierz tego do siebie. :)

Tak. Dokładnie o to mi chodziło. Rozpisałem się, a można było ująć to tak krótko i zgrabnie! :E
Hurra i wciąż szukasz dziur
Gram: Inner World 2
W sprawach PrzygodoManii piszcie na twig(małpa)przygodomania(kropka)pl
Przygodomania - z miłości do przygodówek. Wszystko o przygodówkach: solucje, recenzje, galerie, łatki, zapisy z gier


Wróć do „Publicystyka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość