Trylogia Monkey Island, część 1

Awatar użytkownika
Nfsfan83
Publicysta
Posty: 1043
Rejestracja: 16 września 2014, 13:07
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: viewtopic.php?f=68&t=634&p=29309#p29309
Lokalizacja: Elbląg, Polska
Podziękował(a): 20 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 67 razy
Płeć: Mężczyzna
Kontakt:

Trylogia Monkey Island, część 1

Postautor: Nfsfan83 » 05 października 2014, 18:53

Artykuł zawiera spoilery!
Monkey Island - historia Guybrusha Threepwooda, który chciał zostać wielkim piratem.

Excerpted from "The Memoirs of Guybrush Threepwood: The Monkey Island Years"

"I cursed my luck again as I slid down the monkey's throat. Have my dreams of guzzling grog and plundering galleons been reduced to this. 'Three small trials and you're a pirate like us.' Fair enough. If only I could stomach the foul brew these scurvy seadogs swilled, the rest would be easy. How could I have known I'd meet a powerful and beautiful woman with a jealous suitor too stupid to realize he'd been dead for years? And how can I crawl through this great stone monkey to find a man who walks three inches above the ground and sets fire to his beard every morning?"

The Secret of the Monkey Island, o powstaniu słów kilka

Muszę na początku przyznać, że z serią Monkey Island spotkałem się dość późno, bo w 1999 roku. I, na moje nieszczęście, pierwszą częścią było The Curse of the Monkey Island, czyli ostatnia odsłona trylogii. Na pozostałe dwie musiałem czekać aż do 2006 roku, gdyż pewnego pochmurnego dnia - jakże idealna pora, aby zagrać w przygodówkę - naszła mnie myśl, że prawie nie grałem w żadne inne gry Lucasarts, o których tyle czytałem w moim ukochanym czasopiśmie Secret Service. Trzeba zaznaczyć, że w latach 90-tych, a także po roku 2000, dostęp do klasyki Lucasarts był ograniczony, by nie powiedzieć niemożliwy. Szczęśliwi ci, którzy mieli dostęp do wydań zagranicznych, bo znalezienie czegoś przez internet graniczyło z cudem, internet mało kto miał. Moje zaległości postanowiłem nadrobić, zaczynając właśnie od pierwszych dwóch części Monkey Island. W latach, kiedy powstawały 1 i 2 część, nawet gdybym mógł je zdobyć, niewiele to by mi dało. W miłym roku 1992 byłem dzieciakiem, który jak większość z mojego pokolenia, najwięcej czasu spędzał, latając po podwórku, a czasami grając tylko na moim wypasionym sprzęcie, jakim wtedy było Commodore 64, i rozbijając bańki w Bubble Bobble.

The Secret of the Monkey Island to gra, która jest uważana za przodka wszystkich klasycznych dwuwymiarowych przygodówek point'n'click. Lucasarts, firma która ją wydała, została założona w 1982 roku przez George'a Lucasa w celu dostarczenia interaktywnej rozrywki. Większość gier bazowała na filmach LucasFilm Ltd.. Początkowo spółka nazywała się LucasFilm Games i produkowała gry dla komputerów Atari. Spod jej ręki wyszły również takie arcydzieła, jak m.in: Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Maniac Mansion, Day of the Tentacle, The Dig, Full Throttle czy Loom.

Gra była oryginalnie wydana na dyskietkach w 1990 roku na komputery: Atari ST, Macintosh i PC. Miała zabezpieczenie przed kopiowaniem pod nazwą "Dial-A-Pirate". Gracz, obracając dwa koncentryczne okręgi, musiał przestawić je w taki sposób, aby otrzymać rok powieszenia pirata przedstawionego na rysunku, odpowiadając tym samym na pytanie z ekranu komputera. Miesiąc po wydaniu wersji na PC gra została wydana ponownie w wersji VGA (grafika miała 256 kolorów, co w tamtych czasach było prawdziwą ucztą dla oka) oraz na Amigę. W 1992 roku została wydana w wersji na CD, która miała także ulepszoną ścieżkę dźwiękową. Pojawiły się także wersje na japoński odpowiednik DOSa i Windowsa, czyli FM TOWNS, a także wydania na Macintosh i Sega Mega-CD.

Obecnie gra jest możliwa do uruchomienia dzięki programowi DosBOX oraz świetnemu emulatorowi - ScummVM. Sam emulator ScummVM jest interpretatorem umożliwiającym uruchomienie na współczesnych systemach gier typu point'n'click. Nazwa SCUMM to skrót od angielskiego Script Creation Utility for Maniac Mansion (Narzędzie do tworzenia rozszerzeń do Maniac Mansion) i jest to skryptowy język programowania rozwijany przez LucasArts (dawniej znane również jako Lucasfilm Games) w celu poszerzania gry przygodowej Maniac Mansion. W czasach, kiedy TSOMI (skrót od The Secret of the Monkey Island) została wydana, rynek gier przygodowych był pod panowaniem Sierry i jej gier. O ile fabularnie niczego nie można było im zarzucić, to wiele do życzenia pozostawiał interfejs, który wymagał wpisywania z klawiatury komend czynności, które chcemy wykonać. LucasArts swoim Scumm uprościł interfejs, tak że wystarczyło wskazanie polecenia, do wyboru mieliśmy np: Otwórz, Zamknij, Weź, Daj, Pchnij, Ciągnij, Rozmawiaj, Patrz itp., co znacznie przyspieszało i ułatwiało grę.

Aby przeciwstawić się monopolowi Sierry i nie powielać pomysłów konkurencji, LucasArts wymyślił, jak on to jedyny potrafi, nowego, niezmiernie dowcipnego i zakręconego bohatera z całą jego otoczką. Ludźmi za to odpowiedzialnymi byli panowie: Ron Gilbert, Dave Grossman, Tim Schafer. Głównym pomysłodawcą był Ron Gilbert, pomysł na grę zrodził mu się podczas leniwego weekendu u kumpla nad oceanem. Chłopaki doszli do wniosku, że młodych i nieco starszych graczy przyciągną klimaty pirackie, ukryte skarby, magiczne klątwy Voodoo oraz beczki rumu, całość okraszona dużym humorem i wspaniałymi motywami karaibskimi w MIDI. Za oprawę muzyczną zabrali się Michael Land i Patrick Mundy, co wyszło im znakomicie, można tego słuchać godzinami. Trzeba zaznaczyć, że do czasu wydania wersji specjalnych, nasi bohaterowie byli niemi, i oprócz efektów dźwiękowych, cały klimat był budowany oprawą muzyczną. Bohaterem został młodzieniec o "łatwym" do wymówienia imieniu Guybrush Threepwood, który postanawia zostać piratem. Młody nie ma nic poza ciętym językiem, dobrym sercem, niezłymi pomysłami niczym Macgyver i ogromną chęcią zostania wielkim piratem.

Spoiler:

Rozdział 5. Ja chcę być. Ja jestem piratem. Guybrush Treepwood

I tak oto doszliśmy do końca, gra jest genialna i wspaniała, to jest klasyk, w który każdy fan przygodówek powinien zagrać na początku swojej przygody z tym gatunkiem. Humor jest lekki, przyjemny i niewymuszony. Grałem w wersję angielską oraz ze świetnym spolszczeniem od ekipy ScummPL. Można robić i oglądać wiele rzeczy, aby tylko posłuchać komentarza. Fabularnie rzadko która gra obecnie ma tyle ciekawych wątków. W czasach, kiedy gra powstawała, twórcy nie mogli pochwalić się super-mega-wypasioną grafiką, więc stawiali na co innego, na fabułę i dialogi, a te są znakomite. Całość, pomimo że jest w grafice 320x240 pikseli, uważam, że ma dużo uroku, może dlatego, że kocham piksele (gdzie są moje piksele, dajcie mi większe piksele)! Tła są pięknie narysowane w programie Deluxe Paint, choć tylko w 256 kolorach, widać talent artystów rysowników. Kreska i całość jest lekko wykrzywiona, taki styl będzie obowiązywał w całej serii. Same animacje przerywnikowe dają wiele satysfakcji. A postacie są w ludzkim, a nie kreskówkowym stylu. Są gry, do których lubię wracać co jakiś czas, i nigdy mi się nie znudzą. Są gry, które, jeżeli tylko nie gonimy za efektami graficznymi, mogą dać nam wiele radości z grania. Tak jest w przypadku produkcji LucasArts.

Oceny nie będę wystawiać, i tak nie będę obiektywny, do takich arcydzieł nie umiem być, tylko jak to kiedyś było w Secret Service ocenię, ile miodności jest w danej grze, ile miodu, grając w nią, pszczoły mogą wyprodukować.


MIODNOŚĆ 100%

Sławek R.
Ostatnio zmieniony 09 października 2014, 17:55 przez Nfsfan83, łącznie zmieniany 2 razy.
Fan klasycznych 2D point 'n' click przygodówek. Monkey Island 1-3, Broken Sword 1-2 oraz Indiana Jones Fate Of Atlantis.
Poradnik - box https://picasaweb.google.com/1152212250 ... AdaniaPudA
Mój kanał na YT: https://www.youtube.com/user/superbravo666/featured

qwerty
Publicysta
Posty: 1098
Rejestracja: 28 lutego 2012, 15:45
Otrzymał(a) podziękowania: 8 razy
Płeć: Mężczyzna

Re: Monkey Island Trylogia część 1

Postautor: qwerty » 08 października 2014, 15:11

Przydałoby się ostrzeżenie, że artykuł zawiera spojlery.
Nfsfan83 pisze:The Secret Of The Monkey Island to gra, która jest uważana za przodka wszystkich klasycznych dwuwymiarowych przygodówek point'n'click.

Nie mogę się zgodzić z tym stwierdzeniem. Oficjalnie to jednak Maniac Mansion jest przodkiem. Nie bez powodu MI wykorzystuje silnik zwany SCUMM.
Nfsfan83 pisze:na Amigę w wersji EGA/VGA.

Chodzi ci o konwersję z PC? Amiga nie miała grafiki EGA, VGA, itp. Takie określenia dotyczyły jedynie PC. Wersja na Amigę była w 32 kolorach, co bliżej jej do wersji VGA na PC (tylko z mniejszą pikselozą).
Nfsfan83 pisze:z okrzykiem "Geronimo" ląduje, pupą w cieplutkim, białym piasku, tytułowej Małpiej Wyspy (Monkey Island).

Twarzą.
Na tapecie:
Przygodówka: Space Bar / Professor Leyton and the Diabolical Box (NDS)
RPG: Final Fantasy (PSP) / Mass Effect 3
Taktyczna: Front Mission (SNES)
Survival Horror: Silent Hill
FPS: Half-Life 2: Episode 2
Akcja: Tokyo 42
Logiczna: Babel Tower

Awatar użytkownika
Nfsfan83
Publicysta
Posty: 1043
Rejestracja: 16 września 2014, 13:07
Ukończone gry przygodowe - link do tematu: viewtopic.php?f=68&t=634&p=29309#p29309
Lokalizacja: Elbląg, Polska
Podziękował(a): 20 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 67 razy
Płeć: Mężczyzna
Kontakt:

Re: Monkey Island Trylogia część 1

Postautor: Nfsfan83 » 08 października 2014, 15:36

Czujne oko czuwa, o grafice wziąłem z wikipedii. Domyślam się, że mieli oni na myśli wersję PC, i VGA i 256 kolorków. I chyba faktycznie twarzą ląduje w piasku, wiedziałem, że czymś ląduje, myślałem że pupą :) Jak się robi ten spoiler, ten przycisk ukrywający tekst?
Fan klasycznych 2D point 'n' click przygodówek. Monkey Island 1-3, Broken Sword 1-2 oraz Indiana Jones Fate Of Atlantis.
Poradnik - box https://picasaweb.google.com/1152212250 ... AdaniaPudA
Mój kanał na YT: https://www.youtube.com/user/superbravo666/featured

Awatar użytkownika
Gocciana
Publicysta
Posty: 2562
Rejestracja: 03 stycznia 2012, 19:52
Lokalizacja: Małopolskie
Podziękował(a): 11 razy
Otrzymał(a) podziękowania: 10 razy
Płeć: Kobieta

Re: Monkey Island Trylogia część 1

Postautor: Gocciana » 08 października 2014, 20:19

Spoiler:


Odnośnie spoilera: zaznaczasz tekst i klikasz przycisk z napisem spoiler :)
Один человек сказал, всем нам улыбается смерть, мы лишь можем улыбнутся ей в ответ:-)


Wróć do „Monkey Island - seria gier”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości